Het lijkt een neverending story te worden, maar als het niet meer tegenzit zou het wel eens kunnen zijn dat de langverwachte en geldverslindende luchthaven van Berlijn haar deuren opent in het jaar 2016. Dat meldt Hartmut Mehdorn, topman van de beruchte luchthaven in Berlijn.
Kosten van bouw luchthaven bijna verdubbeld
De luchthaven van Berlijn heeft volgens zeggen al meer dan 5 miljard euro gekost. Dat is bijna het dubbele van het in eerste instantie begrote 2,8 miljard euro. De bijna verdubbeling is ontstaan uit een aantal tegenvallers. De belangrijkste tegenvaller zijn een aantal beveiligings- en gezondheidsissues. Zo keurde de keuringsdienst van de staat al eens de software van de brandveiligheid af, weigerden automatische deuren dienst en functioneert het luchtcirculatiesysteem niet naar behoren. Zonder deze goedkeuringen mag de luchthaven van Berlijn niet open.
Kosten lopen verder op door mislopen inkomsten en claims
De luchthaven zou eigenlijk al in 2010 geopend moeten zijn. Dat is mede door bovenstaande redenen niet gelukt. Daar tegenover staan de verwachte inkomsten sinds 2010 in zijn geheel niet worden gehaald. Bovendien dreigen verschillende partijen met claims nu zij eveneens geen inkomsten ontvangen naar aanleiding van de opeenstapeling van vertragingen. Experts durven zelfs te stellen dat de kosten kunnen oplopen naar 7 miljard euro als Berlijn echt een internationale speler wil worden.
Het niet al te optimistische nieuws van Mehdorn bleek per brief gericht aan de regering van deelstaat Brandenbrug, waar Berlijn onderdeel van is. De Duitse pers kreeg daar echter lucht van en deed openheid van zaken. Uit de brief van Mehdorn viel ook op te maken dat er dit jaar niet meer gestart wordt aan de start- en landingsbaan van de nieuwe luchthaven. Dit is met een jaar vooruitgeschoven.
Luchthaven BER vervangt alle luchthavens van Berlijn
De bedoeling is dat de luchthaven van Berlijn, voluit Berlijn Brandenburg Airport met drielettercode BER, alle drie de luchthavens van Berlijn vervangt. Schönefeld is de betreffende luchthaven die nu volledig vervangen wordt en de nieuwe naam zal dragen. Tempelhof werd 6 jaar geleden gesloten. Hoewel het oude deel van Schönefeld nog altijd wordt gebruikt voor commerciële vluchten, is de grootste dienstdoende luchthaven van Berlijn op dit moment Tegel. Laatstgenoemde sluit als de nieuwe luchthaven van Berlijn daadwerkelijk het levenslicht ziet. De verwachting is nu dus 2016.
Eén ding weten we zeker: wordt vervolgd!