Ooit één van de eerste low-cost carrier vliegtuigmaatschappijen, na veelvuldig onderwerp van spot te zijn geweest, werd de budgetmaatschappij uiteindelijk verkocht aan het grote Continental Airlines. We hebben het hier over People Express, een Amerikaanse vliegtuigmaatschappij uit begin jaren ’80 van de vorige eeuw.
People Express bood vliegtickets tegen bizar lagen prijzen (zeker voor die tijd). Voor enkeltje New York naar Londen moest men slechts $89 betalen. Het verdienmodel van de prijsvechter zat hem vooral in opbrengsten voor het inchecken van de bagage, waarvoor passagiers moesten betalen, en snacks en drankjes aan boord. Hedendaags hanteren de meeste low-cost carriers, zoals Ryanair en Easyjet, een zelfde formule, maar één ding kon toen wel en nu niet. Passagiers hadden zelfs de mogelijkheid om in het vliegtuig zelf pas te betalen voor hun vliegticket.
Dit laatste zal na de komende herstart niet meer mogelijkheid zijn, evenals intercontinentale vluchten (voorlopig).
People Express ging financieel ten onder
Zeven jaar na het eerste levenslicht werd People Express in 1987 verkocht aan Continental Airlines. In de reiswereld werd de spot gedreven met People Express, en gaven het de bijnaam ‘People Distress’. De vliegtuigmaatschappij kampte namelijk met financiële problemen, die het uiteindelijk niet meer te boven kwam.
People Express maakt een comeback
Nu, 27 jaar later, maakt de prijsvechter een comeback. Vanaf Newport New in de Amerikaanse staat Virginia zal People Express weer binnenlandse vluchten gaan maken. Wederom tegen de oude vertrouwde stuntprijzen. Het is de bedoeling dat er gevlogen wordt op binnenlandse bestemmingen, waar door concurrerende vliegtuigmaatschappijen minder op wordt gevlogen.
Vanaf 30 juni zullen de eerste vluchten richting New York (Newark Airport), Boston en Pittsburgh. Uiteindelijk zullen ook vluchten naar Florida en New Orleans plaats moeten vinden. De prijs van vliegtickets voor de binnenlandse vluchten zullen naar alle waarschijnlijkheid rond de $76 komen te liggen.
Op de officiële website kwam People Express met de volgende statement:
“With the advent of no-frills pricing, flying became more affordable. Unfortunately, something was lost in the process. The joy of flying.”
“We’re not OK with that. You shouldn’t be either. You should demand better. Low fares and better treatment. We’re going to treat you like we actually want your business. Because we do. And not just for the low fares, either. You’ll see.”
“It’s time to fly smart. Again.”