Alles is vergankelijk. Na Hyves lijkt ook de term “last minute” in de kiem gesmoord te worden. Last-minute was ooit een term dat gebruikt werd om op het laatste moment de reisjes van de hand te doen tegen scherpe prijzen. Het ging dan vaak om de al reeds betaalde hotelkamers en vluchtplaatsen die een touroperator vooraf had ingekocht. Om toch iets terug te verdienen werden de “kliekjes gedumpt”. Vaak vlak voor vertrek.
Touroperators grote verliezers van last-minutes
Opeens begon een revolutie. Een Nederlander houdt nou eenmaal van aanbiedingen en dus besloot men massaal te wachten met boeken. Een drama voor touroperators, want die zagen boekingen niet langer voor de hoofdprijs verkocht worden. Ook de zekerheid van volgeboekte kamers rond kerst en oud en nieuw werd volledig onderuit gehaald. Sterker nog, last-minute bleef de touroperator met nog meer stoelen en hotelkamers zitten en dus moesten die verkocht worden tegen dumpprijzen.
Met die trend besloten touroperators minder volume in te kopen. En minder volume betekent minder scherpe inkoopprijzen. Minder scherpe inkoopprijzen betekent weer een “gewone” verkoopprijs. En.. op = op. Mensen die eieren voor hun geld kozen, boekten tijdig voor een normale prijs en wisten zeker dat ze op vakantie gingen. De mensen die nog gokten op een last-minute kwamen bedrogen uit. Extra kamers waren er niet meer, goedkope vluchtplaatsen evenmin. En als die er al waren, werd er amper nog gedumpt. Toch bleek deze volume ook niet omzetvergrotend en menig touroperator werd gedwongen de deuren te sluiten.
Last-minutes verdwalen in een woud van zoekresultaten
Ondertussen ontwikkelde zich het fenomeen internet. Daar werd de term last-minute volledig uitgebuit. Bij het zoekwoord last-minute komen inmiddels miljarden resultaten tevoorschijn, zo blijkt uit onderzoek van Reisgids onderdeel van de Consumentenbond. Bovendien is last-minute wel een heel breed begrip geworden. Zelf reizen die pas over 6 weken aanvangen, worden last-minutes genoemd. Veel last-minute aanbiedingen zien er door het schreeuwende karakter aantrekkelijk uit, maar blijken amper te verschillen met de werkelijke verkoopprijs.
Nog meer warrige resultaten, mooie prijsjes en failliete last-minute aanbiedingen komen tijdens het onderzoek aan het licht. ”Lastminute is een holle marketingterm geworden en consumenten zien door de bomen het bos niet meer. Prijzen vergelijken blijft lonend, maar je doet er goed aan ook naar andere aanbiedingen, zoals bijvoorbeeld vroegboekkortingen, te kijken. Die aanbiedingen zijn vaak net zo aantrekkelijk, en een stuk flexibeler qua vertrekdata”, aldus Bart Combée, directeur Consumentenbond.
Lees meer over de ontdekkingen van het onderzoek op de site van de Consumentenbond.
2 reacties
Daarom ben ik dit keer blij dat ik vroeg (december 2013) heb geboekt, want diezelfde reis, zelfde datum, zou nu ruim € 200 duurder zijn en dat heb ik er niet voor over. Daar in tegen, kwam ik vandaag een leuke lastminute tegen van: 8 dagen Alanya Turkije, mooi hotel, LO voor de prijs van € 149 p.p. en toen ik de boeking (zgn) af ging maken, zat er ook nog een korting op. Al met al was de prijs voor 2 personen € 275. Dat noem ik echte lastminute . Helaas kon ik op die data niet (14 of 16 maart), anders was ik wel even een weekje gegaan.
Je merkt inderdaad dat de vroegboekkortingen enigszins lijken op de last-minutes. M.a.w. vroeg boeken is nu voordeliger dan later. Goed voor de touroperators die nog altijd hun best doen om mensen makkelijk te bedienden voor complete reisjes.