Waarom wil Schiphol nu ineens wel in zee met RyanAir terwijl het een jaar geleden de Ierse maatschappij nog uitkotste? En welke gevolgen heeft de komst van de prijsvechter voor KLM? Deze en enkele andere slimme vragen werden deze week door SP-kamerlid Farshad Bashir zijn gesteld in de Tweede Kamer.
RyanAir flirt openlijk met KLM
Het kamerlid lijkt sceptisch over de komst van RyanAir naar Schiphol en dat allemaal omdat RyanAir onlangs bevestigde dat het slots heeft aangevraagd op onze grootste nationale luchthaven (lees hier meer over deze aanvraag). Daarmee zouden ze deze winter al vluchten kunnen aanbieden van Schiphol. Tevens zei een woordvoerder van de Ierse prijsvechter het wel te zien zitten om eventueel in de toekomst samen te werken met KLM.
KLM schrapt Europese bestemmingen vanaf Schiphol, maar flirt niet terug
Een wel heel toevallige flirt, want een dag later bracht KLM naar buiten dat ze flink gaan snijden in het aantal Europese bestemmingen die voor KLM vanaf Schiphol niet rendabel genoeg zijn. Uiteraard heeft KLM een eigen kindje genaamd Transavia die in dit te ontstane gat kan springen, maar waarom niet samenwerken met een ervaren low-cost partner die gespecialiseerd is in vluchten binnen Europa?
Het grote KLM is in het openbaar niet ingegaan op de flirt van RyanAir. Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu moet de vragen van SP-kamerlid Bashir nog beantwoorden. Wordt vervolgd dus!
2 reacties
Het hing al veel langer in de lucht dat Ryanair vanaf Schiphol wilde gaan vliegen, dus het komt nou niet bepaald als een donderslag bij heldere hemel. Blijkbaar hebben ze nu een goeie deal kunnen sluiten. Daarnaast, Schiphol is een openbare luchthaven en niet uitsluitend voor KLM. Iedere maatschappij mag er op vliegen, dus ook Ryanair. Dat die concurrentie slecht is voor KLM zal best, maar dan zal KLM iets moeten doen om hun product aantrekkelijker te maken om zo de concurrentie met Ryanair aan te kunnen. Kamervragen stellen is in mijn ogen nergens voor nodig, dat werd ook niet gedaan bij al die andere maatschappijen die naar Schiphol kwamen. Waarom nu dan wel?
Kan mij persoonlijk helemaal vinden in jouw reactie Patrick. Heb zelf – simpelweg omdat ik me aan de regeltjes hou en de trucjes ken van RyanAir- alleen maar goede ervaringen met deze airline. Wat mij betreft een extra mogelijkheid, al denk ik gezien de kosten van Schiphol dat tickets nooit zo voordelig zullen zijn als Eindhoven of Düsseldorf.
En kamervragen lijken mij inderdaad overbodig. De vragen die gesteld worden, moet KLM zich afvragen. Of dochter Transavia. Niet de politiek. Zoals jij zegt: bij de komst van easyJet of Norwegian hielden ze ook hun mond. En als je dan je mond opentrekt, doe het dan ook vanuit het belang en de behoefte van de consument. Dank voor je reactie, Patrick 🙂