Etihad Airways, partner van Air France-KLM, zag de winst in 2013 stijgen met maar liefst 48%. Dit maakte de ‘stijgende’ vliegmaatschappij vandaag via officiële kanalen bekend.
De nationale luchtvaarmaatschappij van de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) behaalde een omzet van 6,1 miljard Dollar, waaruit een winst van 62 miljoen Dollar voortvloeide. Etihad Airways geeft aan dat het bedrijf heeft geprofiteerd van de 47 partnerships die het wereldwijd heeft met andere luchtvaartmaatschappijen. “De samenwerkingsstrategie zet sterke resultaten neer”, zei een woordvoerder van de Arabische vlieggigant.
De omzetten die uit de samenwerkingsverbanden voortvloeide steeg met ongeveer 30 procent naar 820 miljoen Dollar. Dit is iets meer dan 1/5 van de totale inkomsten uit passagiers. Etihad Airways zag vorig jaar dan ook een recordaantal passagiers (ongeveer 12 miljoen) gebruik maken van hun diensten. Een stijging van 16 procent.
Ook de andere bedrijfsonderdelen (onder andere de cargodivisie) van de vliegclub uit Abu Dhabi namen in positieve zin toe.
Samenwerking met andere luchtvaartmaatschappijen
“We zetten een volgende belangrijke, stap voorwaarts als groeiend commercieel succesvol bedrijf”, waren de woorden van Etihad Airways topman James Hogan. “We hebben de afgelopen zeven jaar al onze financiële doelstellingen bereikt, waardoor we duurzaam winstgevend zijn. We groeiden van 300 miljoen dollar aan inkomsten in 2005 naar meer dan zes miljard dollar vandaag.”
Door deze samenwerkingen is het mogelijk om gezamenlijk producten en diensten te ontwikkelen en kostenbesparingen door te voeren. Onder andere de leden van Etihad’s equity alliance kunnen dankzij deze samenwerkingen besparingen tegemoet zien, wat een concurrentievoordeel voor Etihad Airways oplevert.
Naast de partnerships is Etihad Airways sponsor in de sportdisciplines Formule-1 en voetbal. In de Formule-1 sponsort Etihad de sportwagens van Ferrari, en in de Engelse Premier League sponsoren ze de topclub Manchester City.