KLM viert haar 95e verjaardag op dinsdag 7 oktober. Ter ere hiervan opent Camiel Eurlings, president-directeur KLM, de tentoonstelling ‘Een reis door 95 jaar KLM’, in het Museum Jan van der Togt in Amstelveen. Hierin is een selectie te zien van historisch materiaal, zoals foto’s, affiches en serviesgoed die de rijke geschiedenis van KLM toont. De tentoonstelling is van 19 september tot en met 12 oktober open voor publiek.
Een reis door de tijd met KLM
De ‘reis’ begint in 1919 en eindigt in het heden met een vooruitblik naar de komende vijf jaar, tot aan KLM’s 100-jarig bestaan. De collectie is verdeeld over de jaren ‘20/’30, ‘50, ‘70, ‘90 en het heden. De bezoeker ‘reist’ van een periode waarin vliegen een luxe voor de ‘happy few’ was en soms wel drie weken kon duren, door naar de jaren ’50 waarin vliegen voor meer mensen mogelijk werden ‘Economy Class’ zijn intrede doet.
De rol van marketing en reclame
In de jaren ’70 wordt met de Boeing 747 de ‘wide body’ geïntroduceerd, om de grotere stroom aan passagiers te vervoeren. Ook gaat KLM zich meer onderscheiden met een herkenbare huisstijl. De marketinguitingen ontwikkelen zich in de jaren ‘90 verder, met het bekende icoon ‘de zwaan’ die nog jarenlang gebruikt zal worden. Het lijkt erop dat het prachtdier zelfs zijn rentree gaat maken als we afgaan op de informatie in het AD.
Kans op een reis naar Londen
Bij binnenkomst in het museum krijgt de bezoeker een KLM instapkaart waarop de bezoeker kan invullen wat hij KLM over vijf jaar toewenst. Hiermee maakt de bezoeker kans op een reis naar Londen voor twee personen met twee overnachtingen. Er is gekozen voor Londen, omdat dit KLM’s eerste bestemming was.
Meer informatie over de expositie lees je op dit blog.