Het vliegtuig van de toekomst kan in één keer van Amsterdam naar Australië en is minder belastend voor het milieu. Dat is tenminste waar KLM en TU Delft op gaan inzetten. De twee Nederlandse organisaties slaan de handen ineen om zelf de toekomst van de luchtvaart te gaan bepalen.
KLM en TU Delft werken samen aan innovatief AHEAD-project
Het project heet AHEAD en staat voor Advanced Hybrid Engine Aircraft Development. Wie een beetje kan vertalen, begrijp al waar op ingezet gaat worden: een vliegtuig met hybride motoren. Deze zijn beduidend vriendelijker voor het milieu en speelt daarmee in op de wensen van zowel de consument als de luchtvaartwereld zelf, om een schonere bijdrage te leveren aan een wereld waar we steeds zuiniger op moeten worden.
Traditioneel design maakt plaats voor efficiënt design
Het design is ook één van de speerpunten die KLM en TU Delft mogelijk op de schop gaan gooien. Met een platter ontwerp, wijdere en beter verspreide vleugels en motoren achterop het toestel, moet een beter gestroomlijnd toestel ontstaan, wat de weerstand verkleind en het verbruik van (dure) brandstof drastisch omlaag kan brengen. Dit wordt door KLM en TU Delft ook wel Blended Wing Body design genoemd. Een stoere term.
Motoren worden veel schoner door toepassing nieuwe technieken
Ook de motoren krijgen een pimp. Het is allemaal iets te technisch om in detail te gaan, maar het komt er op neer dat het toestel kan vliegen met motoren die gebruik maken van bijvoorbeeld waterstof, vloeibaar aardgas, biobrandstof en kerosine. Of een mix van dat alles. In elk geval zouden de type motoren de uitstoot van milieuonvriendelijke stoffen drastisch terugbrengen.
Vliegtuig moet zichzelf wel terugverdienen
Het toestel zou zichzelf natuurlijk ook moeten terug kunnen verdienen. Daarom moet er genoeg ruimte zijn om voldoende passagiers mee te kunnen nemen. Met het AHEAD-project mikken KLM en TU Delft op 300 passagiers. Het toestel zou een bereik moeten hebben van 14.000 kilometer, waardoor Australië in één keer bereikt zou kunnen worden.
Eerste vlucht rond 2050
Of het er ook werkelijk komt, dat is de vraag die KLM en de TU Delft de komende jaren gaat uitzoeken. Zelf zeggen beide organisaties via het blog van de KLM dat het nog wel tot 2050 kan duren, voordat we werkelijk met het type AHEAD op reis kunnen. Even wachten nog dus.
1 reacties
Reizen is fantastisch! Maar je Thuis voelen waar je woont en werkt, is misschien nog wel veel belangrijker!?!! Sinds ik in Spanje woon in een gebied waar 320 dagen per jaar de zon schijnt, is de behoefte om te reizen iets afgenomen…., kijk maar eens op: http://www.fincasdenia.com en dan begrijpt U zeer waarschijnlijk waarom!?!!! Geniet!!