Gisteren, live tijdens het ANVR Reisagentensymposium, kwam ons het ‘breaking news’ over KLM ten oren. KLM introduceert een nieuwe dienstverlening, want de Nederlandse vliegtuigmaatschappij gaat tevens als touroperator aan de slag.
Groot nieuws dus binnen de reisbranche, want vanaf komende zomer gaat KLM als touroperator zelfstandig pakketreizen aanbieden naar populaire bestemmingen binnen,- en buiten Europa.
Een strategie waarmee KLM volgens topman Harm Kreulen, meer vakantiereizigers wil binden aan de luchtvaartmaatschappij.
Een volgende stap
Op dit moment verkoopt KLM vooral hun eigen, en vliegtickets van hun partners via de KLM website. Daarnaast lopen de verkoopkanalen van deze producten tevens via social media en callcenters, waarbij klanten ook aanvullend een hotel of auto kunnen boeken.
Vanaf aankomende september wil KLM al deze producten gaan bundelen en in de vorm van reispakketten aanbieden aan hun klanten. “De klant weet dan in één keer waar hij aan toe is, ook qua prijs, en sluit hiermee aan op de wensen van de plezierreiziger”, licht Harm Kreulen de nieuwe strategie van KLM toe.
Een ander voordeel is dat KLM als touroperator hun klanten nu één prijs kunnen voorschotelen, en niet losse prijzen per aangeboden product of dienst.
KLM gaat de concurrentiestrijd aan met touroperator
Grote concurrenten waar KLM het tegen op gaat nemen zijn onder andere Arke en Neckermann. Ook online boekingssites als Booking.com en Travelbird worden directe concurrenten van de luchtvaartgrootmacht.
Marketing-topman Bastiaan Hoogendoorn geeft aan dat KLM op deze manier reizigers kan overtuigen hun stedentrip rechtstreeks bij KLM te boeken. Stapsgewijs zal KLM deze pakketreizen naar populaire toeristische bestemmingen over de gehele Wereld gaan aanbieden.
De klant is koning
Een deel van de omzet van KLM wordt gegenereerd door boekingssites en touroperators. Harm Kreulen geeft achter aan niet bang te zijn deze partijen tegen KLM in het harnas te jagen.
“Die zullen dit niet zo leuk vinden, maar moeten ook begrijpen dat onze klant dit wil. Daar spelen we op in”. Duidelijker kan Kreulen het niet verwoorden: de klant is immers koning!