Aankomende zomer breidt KLM haar Europese vliegbestemmingen uit van 67 naar 71 bestemmingen. De ‘nieuwe’ bestemmingen die worden toegevoegd aan het vliegassortiment zijn Zagreb (Kroatië), Bilbao (Spanje), Florence (Italië) en Turijn (Italië).
Om deze doelstellingen te bewerkstelligen, heeft KLM een 48e vloot toegevoegd aan hun vliegtuigenvoorraad. Deze nieuwe Boeing 737 zal komende zomer ingezet worden om aan de gestelde stijging van vluchten te kunnen realiseren.
Ook zal KLM vliegtuigen na hun aankomst op bestemming, weer sneller terug laten vliegen. Hiermee kan de luchtvaartmaatschappij aan de gewenste capaciteit voldoen.
KLM verhoogt capaciteit vliegtuigstoelen
Vorige week maakte KLM eveneens bekend dat het aankomende zomer tot 2,6% meer capaciteit beschikbaar stelt voor haar reizigers. Deze worden veelal ingezet op Europese vluchten, waar men 7,8 procent meer vliegtuigstoelen wil inzetten. Op intercontinentale vliegtuigen wil KLM 1,5% meer capaciteit beschikbaar stellen.
De Nederlandse Luchtvaartmaatschappij wil dit bereiken door efficiënter om te gaan met hun huidige vliegtuigen.
Air France levert in op Europese vluchten
KLM’s zusterbedrijf Air France zal minder meegroeien dan haar vertrouwde zus. Het aantal intercontinentale vluchten zal bij Air France toenemen met 2,2%, maar de Europese vluchten zullen daarentegen afnemen met 2,3%.
De capaciteit zal ondanks de daling van Europese vluchten, wél toenemen met 1,2%. Bundel je de vliegcapaciteit van beide vliegmaatschappijen samen, dan neemt de capaciteit komende zomer nog wel toe met 1,7%.
Door de gezamenlijke capaciteit van KLM en Air France te bundelen, geeft KLM toch een duidelijk signaal dat men de komende periode een ‘gecontroleerde groei’ in opkomende markten.