Een groep van 78 schoolkinderen heeft de piloot van Qantas behoorlijk de stuipen op het lijf gejaagd. Niet vanwege het kattekwaad waar 12-jarige kinderen vaak goed in zijn, maar vanwege hun gewicht.
Te lichte kinderen zorgen voor disbalans in Qantas-toestel
De kinderen die allen licht van stuk zijn, werden door Qantas allemaal achteraan geplaatst. Het gevolg was dat daardoor het toestel “nose-heavy” werd, oftewel te zwaar van voren en te licht van achteren. De piloot had door de disbalans dan ook de nodige moeite om het toestel tijdens het opstijgen van de grond te krijgen. De piloot moest daardoor continu veel gas bijgeven. Dit is volgens de Australian Transport Safety Bureau (ATSB) in strijd met de veiligheidsregels van het vliegen.
Check-in systeem maakt geen onderscheidt tussen volwassen en kinderen
Omdat de meeste kinderen 12 jaar waren, werden ze door het systeem van Qantas als volwassenen gezien. Volwassenen staan gelijk aan een gemiddeld gewicht van 87 kilo, terwijl kinderen van 12 zo rond de 32 kilo wegen. Bijna 3 keer lichter en dat keer het aantal van 78 kinderen op deze vlucht. Door die systeemtechnische miscalculatie kon er vooraf ook geen betere verdeling van het gewicht gemaakt worden. Het ATSB adviseert dan ook n.a.v. dit incident om in de toekomst het systeem duidelijker te laten aangeven of personen volwassenen of kinderen zijn.
Het “nose-heavy” incident vond plaats op 9 mei. Pas deze week maakte het ATSB na diepgaand onderzoek het document openbaar. Het uitgebreide rapport lees je hier.