Het is mode! Wellicht omdat ze zelf in mode doen, maar het is écht mode. Onder Italiaanse warenhuizen is een ware honger ontstaan om zich te bemoeien met herstelwerkzaamheden van bijzondere Italiaanse monumenten. Vandaag viel te lezen dat het beroemde museum Galleria degli Uffizi in Florence 600.000 euro krijgt van het Italiaanse schoenenmerk Salvatore Ferragamo.
Renovatie gericht op 8 zalen van Galleria degli Uffizi
Met de donatie van 6 ton gaat het museum acht zalen volledig renoveren. In de zalen zijn nu meer dan vijftig bijzondere kunstwerken aanwezig. Die zullen voor ongeveer een jaar niet allemaal tegelijk te aanschouwen gaan, als er hard wordt gewerkt aan de renovatie. Directeur Ferruccio Ferragamo vindt de donatie passen bij zijn merk: “Het zit in ons DNA om samen te werken met culturele instituten en initiatieven die kunst promoten.”
Donateur Salvatore Ferragamo niet uniek in zijn soort
Salvatore Ferragamo is zoals gezegd niet uniek met zijn schenking. Eerder gaven beroemde Italiaanse merken als Bvlgari (€ 1,5 miljoen euro voor de renovatie van de Spaanse trappen in Rome) en Tod’s (maar liefst 25 miljoen euro voor restauratiewerkzaamheden voor het Colosseum) om bijzondere Italiaanse toeristische bezienswaardigheden op te knappen.
Een sociaal verantwoordelijk maatschappelijke geste of nieuwe marketing? Een ding is zeker: de renovaties zijn meer dan noodzakelijk en het kost de belastingbetaler in Italië geen cent extra.