Hyperloop is het nieuwe ideetje die Elon Musk een tijd terug de wereld in slingerde. Hyperloop is een ultrasnelle trein die zich verplaatst in buizen met behulp van lucht of met magneten. Welke van deze twee of nog betere varianten, daar is Musk nog niet over uit. En daar gaat Musk ook niet al te lang over na denken. Hij heeft het plan in de openbaarheid gegooid onder het motto: “Doen jullie het maar, ik kijk toe!”
Een hogesnelheidslijn dat gratis wordt ontworpen
Het plan waarbij de trein (een pod) een snelheid moet kunnen halen van minstens 1.200 km/uur – dat is van Amsterdam en Parijs slechts een half uur – is direct door een aantal futuristen opgepakt via het samenwerkingsplatform JumpStartFund. De eigenaar van dit platform JumpStarter Inc. verpakte het tot het bedrijf Hyperloop Transportation Technologies (HTT).
In dit bedrijf tref je dus knappe koppen die hun kennis gratis ter beschikking stellen om de Hyperloop daadwerkelijk te realiseren. Onder hen niet de minste. Zo hebben zich o.a. vrijwilligers gemeld die in het dagelijks leven werken voor NASA, Airbus en SpaceX. In ruil voor een ieders bijdrage krijgt men een soort aandeel, dat bij succes omgezet kan worden in waarde.
Slimste wetenschappers, slimste studenten en een testrack
Doordat Musk zag hoe de Hyperloop door middel van al die samenwerkingen een boost kreeg, besloot hij er zich toch weer mee te bemoeien. Naast al die knappe koppen van grote organisaties, wil Musk ook studenten uitdagen deel te nemen aan dit futuristische en ultratechnische project. Via Twitter gooide hij de uitdaging online. Tevens zegde hij toe een testtrack te gaan ontwikkelingen die waarschijnlijk in Texas gebouwd gaat worden.
Eerste pod moet in 2024 door de hyperloop
De uitdaging is nu om voor 2024 daadwerkelijk een verbinding te hebben gerealiseerd. Doel is de “pods” via het buizenstelsel te laten reizen tussen Los Angeles en San Francisco. De geschatte kosten van de realisatie zou liggen tussen de 7 en 16 miljard dollar. Hoewel de meeste ideeën van Musk realiseerbaar lijken (Tesla, SpaceX), is nog maar de vraag of het traject tussen Los Angeles en San Francisco er gaat komen. Een andere hogesnelheidslijn waarvan de trein “maar” zo’n 200 km/uur haalt, kon niet rekenen op sympathie van met name omwonenden.