Hotels en vakantieparken in Nederland hebben het gezamenlijk zeer goed gedaan in 2013. Dat meldt het de ABN AMRO op basis van eigen onderzoek. In 2013 waren de hotels en vakantieparken in Nederland samen goed voor een totaalomzet van 3,8 miljard euro.
Meer toeristen voor hotels en vakantieparken in Nederland
De groei van de omzet refereert ABN AMRO aan de groei van toeristen. De hotels in Nederland konden rekenen op 15% meer boekingen van buitenlandse toeristen. Vakantieparken noteerden een totaalgroei van 17,5% meer toeristen. Een kwart daarvan waren toeristen uit het buitenland.
Crisis en mooi weer reden om in Nederland vakantie te vieren
Niet alleen toeristen uit het buitenland bezochten Nederland meer. Ook meer Nederlanders gingen in 2013 in eigen land op vakantie. Niet geheel onlogisch, gezien de prachtige zomer die in 2013 de toeristische sector gegund leek te zijn.
Nog meer groei verwacht in 2014
ABN AMRO verwacht ook in 2014 weer een groei van de hotels en vakantieparken in Nederland. Die verwachting is gebaseerd door het groeiende consumentenvertrouwen, het besteedbaar inkomen lijkt gunstiger uit te gaan pakken en de effecten van de crisis zullen in de reisbranche afnemen.