De (reis)wereld is onderworpen aan snelle veranderingen, waardoor je flexibel om moet kunnen gaan met de behoefte van de maatschappij. Dit vertaald naar bijvoorbeeld de hotelindustrie zou één van de innovaties kunnen zijn dat er snel geanticipeerd moet kunnen worden op bijvoorbeeld een groot evenement, waardoor er een grote piek aan toeristen aanwezig zijn.
Een mooi voorbeeld hiervan is het aankomende Wereldkampioenschap voetbal in Brazilië. Honderdduizenden extra toeristen, die ook ergens moeten slapen. Ga je dan voor de dure oplossing: extra hotels bouwen? Of ga je voor een adaptieve oplossing, en speel je flexibel in op een korte termijn behoefte.
Waarschijnlijk met dit idee in hun achterhoofd is het architectenbureau Ova Studio uit Hong Kong aan de slag gegaan met ’the Hotel of the future’.
De richtlijnen van een innovatief idee
De richtlijnen waren helder: innovatief, probleemoplossend, een mooi design, en financieel levensvatbaar. Over smaak valt niet te twisten, dus de meningen over het criteria ‘mooi design’ laat ik even in het midden.
Het resultaat werd een hotel, bestaande uit een opstapeling van omgebouwde containers. Het grote voordeel is dat je in kunt spelen op hoeveelheid vraag naar hotelkamers, want kom je hotelkamers te kort, dan gooi je d’r een container bovenop!
Koppel daar branding aan, door een merk zo’n container te laten adopteren, en je hebt direct een winstgevend model. Ook kan een merk niet alleen zijn naam aan de container verbinden, maar ook de inrichting volledig in zijn eigen thema ontwikkelen (zie foto links).
Neem het design mooi, of noem het lelijk, maar innovatief en flexibel is het wel! Je kunt het hotel uitbreiden, verkleinen, of zelfs verplaatsen naar een compleet andere locatie (of land).
Wat is jouw mening over deze ‘Hotel of the future’? Laat jouw mening achter via onderstaand commentaarformulier!