TUI is een van de wereldmarktleiders als het over reizen en toerisme gaat. Jaren geleden speelden hun activiteiten zich af in reiswinkels in grotere centra en drukke winkelstraten. Ondertussen hebben de activiteiten van TUI zich bijna helemaal naar het internet verplaatst. In Nederland alleen al bedient de reisorganisatie 1,7 miljoen reizigers per jaar. Om dat op een vlotte en correcte manier te kunnen doen, moet het bedrijf mee instappen in de moderne technologieën.
Hoe TUI nieuwe technologieën inzet
Net als veel andere bedrijven in andere sectoren, heeft ook TUI de weg gevonden naar de nieuwste ontwikkelingen. In dit artikel ontdek je hoe TUI deze inzet.
Digitale platforms en apps
De eerste stap naar digitalisering is een app uitbrengen en die van mogelijkheden voorzien die klanten kunnen waarderen.
TUI-app
Het bedrijf heeft een uitgebreide app ontwikkeld waarmee klanten hun reizen kunnen plannen, boeken en beheren. Zo kunnen ze eenvoudig vluchten, hotels en activiteiten bekijken en die dan direct vanaf een mobiele apparaat boeken.
Mijn TUI
Dit online platform stelt klanten in staat om hun reisplannen te bekijken en te beheren. Hiermee kunnen reizigers bijvoorbeeld hun zitplaatsen in het vliegtuigtuig kiezen en kunnen ze extra’s bijboeken, zoals excursies, of autoverhuur ter plaatse vooraf inplannen.
Data-analyse en personalisatie
Een van de grote voordelen van digitalisatie is dat bedrijven op maat van hun klanten kunnen werken. We zien dit bij webwinkels, maar ook bij andere manieren van internetgebruik.
Denk eens aan een andere zeer concurrerende sector die voortdurend in ontwikkeling is om klanten tegemoet te komen: online casino’s. Wanneer een speler een online casino bezoekt, wordt bijgehouden wat deze persoon doet. Als een online casino ontdekt dat iemand wel eens een roulettewiel op LeoVegas draait, kan het casino relevante spellen op de livefeed of homepage van de klant plaatsen.
De ervaring die ze krijgen als ze de site voor het eerst proberen, zal heel anders zijn dan bij hun volgende bezoeken. De site kan zich namelijk aanpassen aan de voorkeuren en acties van de speler. Dit betekent een meer op maat gemaakte ervaring voor de speler. Ook reisorganisaties hebben veel baat bij deze technologie.
Om de klant op zijn precieze wenken te bedienen, schakelt TUI CRM-software (Customer Relations Manager) in. Dit soort software houdt alle voorkeuren van de reiziger in kwestie bij, waardoor men dan ook veel vlugger de reis aangeboden zal krijgen waar men naar op zoek is.
Artificial intelligence (AI)
Kunstmatige intelligentie is voor servicebedrijven als TUI een zegen; ze kunnen bijvoorbeeld hun klantendienst verbeteren door met chatbots te werken. Deze reageren 24/7 en uiterst snel. Ze onthouden de gestelde vragen en de geleverde antwoorden, waardoor toekomstige diensten voor klanten voortdurend verbeterd worden.
Virtual Reality (VR), niet alleen toekomstmuziek
Niets is een beter verkoopargument dan de reiziger een ‘bijna echt’ voorproefje te geven van wat ze kunnen verwachten. Dat dachten ze bij TUI ook, dus er wordt volop ingezet in de snelgroeiende nieuwe technologie van virtuele realiteit (VR). Nu nog vooral om interne zaken te regelen, maar intussen worden ook de eerste stappen naar de klanten gezet.
Er is wel wat apparatuur nodig om een goede VR-beleving te hebben. Gelukkig beschikken steeds meer Nederlanders over een VR-bril en andere randapparatuur. De toepassingen van deze technologie worden steeds uitgebreider.
Bepaalde locaties kunnen nu al virtueel bezocht worden. Het is met VR best mogelijk om niet alleen te kiezen op basis van de foto’s in de brochures; er kan nu een hele tour gemaakt worden, zowel binnen als buiten. Het lijkt in elk geval erg aantrekkelijk!
Een andere mogelijkheid is bij een stedentrip, waarbij de klant al even kan rondwandelen in de stad of streek waar hij of zij interesse voor heeft. Hoewel de echte beleving ter plaatse natuurlijk wel meer biedt dan de virtuele tour, kan de reiziger zich wel al een beeld vormen en eventuele onaangename verrassingen vermijden.
TUI heeft de technologische boot niet gemist
We kunnen dus gerust stellen dat reisorganisatie TUI helemaal mee is met de moderne ontwikkelingen, en dat het vooral de klant is die er de voordelen van ondervindt. Het is vandaag de dag veel makkelijker een vakantie op maat te kopen dan pakweg 15 jaar geleden in fysieke reiswinkels. En de kers op de taart? Nu is dit alles zelfs mogelijk vanuit je luie zetel thuis!