Het is precies 50 jaar geleden dat de ANVR werd opgericht. Toen was er een prangende behoefte bij de ondernemers in de reisbranche om de krachten te bundelen en vanuit die gezamenlijke kracht de algemene belangen van de reisbranche te behartigen. Het is soms handig om één stem te hebben die een hele branche vertegenwoordigt. Bovendien is het ook niet verkeerd om vanuit een pact je organisatie te beschermen tegen de klant.
Het ontstaan van reisvoorwaarden
Zo werden er spelregels – reisvoorwaarden – opgesteld die golden voor de zowel de reisorganisatie als de reiziger. De reisvoorwaarden herkennen we vandaag de dag onder de naam SGR. Beide partijen kregen met de komst van dergelijke voorwaarden een vorm van bescherming. De reiziger tekende voor een reis met als voorwaarde dat hij altijd een bedrag betaalde voor de diensten van een reisorganisatie en daarvoor terug kreeg hij de garantie dat de reis aan een zekere kwaliteit moest voldoen. Als uiteindelijk onenigheid ontstond tussen reisorganisatie en reiziger, dan oordeelde een Geschillencommissie – eveneens door de ANVR opgericht – wie gelijk had. Dat oordeel was bindend.
Voortrekkersrol in de reisbranche
De ANVR kreeg gaandeweg steeds meer een voortrekkersrol in de reisbranche. De leden – touroperators, reisbureaus enz. – zagen toe hoe de ANVR bijvoorbeeld begin jaren ’90 een CAO in elkaar knutselde. Ook organiseerde de ANVR allerlei ontmoetingen en seminars om zo kennis te vergaren uit de reisbranche. De behoefte vanuit de reisbranche werd door de ANVR o.a. vertaald in de juiste materie voor het onderwijs. Tussen alle organisaties wat met reizen te maken had, werd de ANVR het bindmiddel.
ANVR vecht voor eerlijke prijzen
Nog een aantal paradepaardjes van de ANVR zijn het Calamiteitenfonds en de Code Reisaanbiedingen. Het eerste fonds zorgt voor een pot met geld, die gebruikt kan worden als reizigers onverhoopt op hun vakantiebestemming worden overvallen door een calamiteit. Bij een gevaarlijke vulkaanuitbarsting bijvoorbeeld, waardoor de reis moet worden afgebroken, is het de Calamiteitenfonds die dan de onverwacht gemaakte kosten dekt. De Code Reisaanbiedingen werd in het leven geroepen om alle reisaanbidders te dwingen eerlijke prijzen te publiceren. En niet een vanafprijs waar later nog honderden euro’s bij kwamen.
Betrouwbaar keurmerk voor de reisbranche
De ANVR is inmiddels een heus keurmerk. Het logo van de ANVR wordt – volgens eigen onderzoek – door 92% herkend als betrouwbaar keurmerk voor de reisbranche. En volgens datzelfde onderzoek let 2 op de 5 (dus 3 op de 5 niet of niet meer) altijd op het logo bij het boeken. Van die opletters zegt zo’n 33% van de internetboekers dit daadwerkelijk te doen. Offline ligt dat percentage een stuk hoger: 54%.
Zwarte lijst
Tot voor kort hield de ANVR ook een zwarte lijst bij. Vanwege tijdgebrek werd deze taak van de to do-lijst geschrapt en overgeheveld aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Op de zwarte lijst staan voornamelijk reisorganisaties die niet transparant genoeg aantonen of ze wel voldoende financiële middelen hebben om reizigers te compenseren bij een faillissement. Een wettelijke maatregel, waaraan reisorganisaties die bij de SGR (vriendje van ANVR) zijn aangesloten automatisch voldoen bij een lidmaatschap. Over de zwarte lijst was met name door de komst van online reisorganisaties nog wel eens wat te doen. Zo beweerde TravelBird over genoeg financiële middelen te beschikken om aan de wettelijke eis te voldoen, maar wilde de organisatie in eerste instantie niets weten van de ANVR en SGR. Zij werden daarom door de ANVR op de zwarte lijst gezet. Dit tot woede van TravelBird. Inmiddels is TravelBird overstag gegaan en draagt het (met enige trots of juist met frisse tegenzin?) het logo van de SGR.
Wie jarig is trakteert
Hoe drastisch de reiswereld ook met de minuut verandert, de ANVR heeft alle stormen tot dusver overleefd. Zo sterk, dat het vandaag een goede reden heeft om deze 50 jaar volop te vieren. Dat doen ze onder andere door hun leden en partners te trakteren op taart en ze hebben zichzelf verwend met een compleet nieuwe website, die overigens niet responsive is. Wij wensen de ANVR een hele fijne verjaardag toe en wensen ze oprecht het allerbeste in deze onvoorspelbare reisbranche. Op naar de volgende 50.
En als er taart over is: niet weggooien zoals de V&D, gewoon even opsturen.