Via Booking.com, Tripadvisor, Expedia.nl, TravelBird, Hotels.nl en tal van andere sites weet de internetter steeds beter en eenvoudiger een hotel te boeken. Via Vliegtickets.nl, Skyscanner, Cheaptickets.nl en vele andere partijen boeken mensen hun vluchten. En als dat nog eens heel goedkoop moet kent men de weg naar prijsvechters als RyanAir, easyJet en Transavia. Elk van deze websites biedt op zijn beurt ook de nodige autohuur aan.
Wordt D-Reizen de nieuwe OAD?
Steeds meer mensen boeken zelf en rechtstreeks. Of het dus nu om vluchten gaat, je favoriete camping, je huurauto in Amerika, het hotel in Singapore… Het maakt niet uit. Steeds meer mensen durven steeds vaker zelf hun droomreis samen te stellen. Precies op maat, niet vastgepind aan een bestaand concept.
Andere mensen maken er een sport van om de beste prijs te bedingen. Het avontuur van de reis of een goede prijs begint bij het zoeken op internet. En steeds minder vaak doen we een beroep op de mensen van het reisbureau. Deze week gaf zelfs het machtige D-reizen toe dat het in de financiële problemen is geraakt en tientallen winkels (150 van de 500 in de komende jaren) zal gaan sluiten. De schuld schuift D-Reizen topman Will van den Hoogen in de schoenen van het internet.
Stelling: het einde van het reisbureau is nabij
Hier rechts van het blog staat in de sidebar een poll. Geef ons graag jouw mening over het reisbureau anno nu. En als je wilt, laat een reactie achter met wat jij vindt van deze stelling en ontwikkeling? Blijft het reisbureau nog bestaan of neemt internet straks écht alles over? Hebben we nog behoefte aan de reisspecialist, het persoonlijk contact en zo ja, wie dan? En misschien wel de belangrijkste vraag: hoe ziet de reiswereld er in de toekomst uit? Ben erg benieuwd naar jouw mening en ideeën.
We vernemen het graag.
2 reacties
Ik ben het niet eens met de stelling. Ik ben werkzaam als zelfstandig reisagent bij Personal Touch Travel en wij merken juist dat er steeds meer behoefte is aan persoonlijk advies en contact. Door het grote aanbod op internet zien de mensen door de bomen het bos niet meer. Er zijn nog steeds mensen die geen zin of tijd hebben om het internet af te struinen en die het graag aan ons overlaten. Wij nemen de klanten het zoekwerk uit handen en kunnen alles regelen van A tot Z. En wij ontzorgen: mochten er problemen of calamiteiten zijn voor of tijdens de reis dan kunnen de mensen op ons een beroep doen en lossen wij het op, terwijl veel direct sellers weinig of niet bereikbaar zijn.
Bovendien kunnen wij de klanten thuis bezoeken als zij dat willen, op een tijdstip dat het hun schikt. En duurder dan het internet zijn we niet (dat denken heel veel mensen van wel) want wij hebben hele goede deals met ontelbaar veel leveranciers en werken steeds meer samen met lokale agenten in diverse landen.
Niet voor niets is de Zelfstandig Reisagent een groeiende tak binnen de Nederlandse reisbranche.
Dank voor je reactie Astrid. Wij vinden het moeilijk te bedenken wat “het reisbureau” van morgen zal omvatten. Wel weten we dat met de komst van internet nieuwe kansen liggen. Ook op gebied van contact en marketing. Wijzelf geloven erg in specialisten en reisbureaus die weten mee te gaan met elke innovatie. Ook kwaliteit blijft gewaardeerd worden. Of dat nu online of offline is. De traditionele vorm met 3 allround mensen achter een desk, wachtend op de klant… Die zijn wij verdwijnen. Wij zijn vooral heel nieuwsgierig wat de toekomst brengt en hoe reisbureaus daar zelf over denken. Tijdens een seminar met o.a. de directeur van Disma als spreker, durven we wel degelijk te geloven dat specialisme en innovatie de sleutel zijn van een bestaan.