In 2008 werden er grootse plannen beraamd met de luchthaven van Lelystad. Helaas worden deze ontwikkelingen nog even in de ijskast geplaatst, nu Schiphol (Amsterdam) niet de groei heeft gemaakt waar vooraf mee rekening werd gehouden.
Schiphol heeft zelf vinger in de pap bij de ontwikkelingen van Lelystad Airport, maar het geld dat erin moet worden gestoken kan momenteel beter worden gebruikt voor Schiphol zelf. Thans, dit is de mening die een aantal luchtvaartmaatschappijen hebben geventileerd in Het Financieel Dagblad.
Het Alders-akkoord
In 2008 werd het Alders-akkoord opgesteld, waarin werd afgesproken dat Lelystad Airport als uitvalsbasis moest worden ingezet, als Schiphol 510 duizend vluchten per jaar zou aantikken. De verwachting was dat Schiphol deze grens zo rond 2020 zou gaan bereiken, maar volgens KLM-preses Peter Hartman is dit scenario niet haalbaar. De oorzaak hiervan ligt volgens Hartman aan de concurrentie die de vliegindustrie heeft veranderd.
Reisorganisatie TUI, vliegtuigmaatschappij Easyjet en de Vereniging van Luchtvaartmaatschappijen (Barin) geven aan dat het Alders-akkoord zal moeten worden aangepast, als het gaat om de groei van Schiphol en de ontwikkelingen van Lelystad Airport. Men vreest namelijk dat de kosten voor de ontwikkeling van Lelystad Airport bij de bovengenoemde partijen zal worden belegd.