Het toerisme in Japan zit in de lift. Het land van de rijzende zon wordt steeds populairder, met als hoogtepunt een stijging van maar liefst 33% meer toeristen ten opzichte van vorig jaar.
Volgens het Japanse toeristenbureau zal deze stijging enkel maar toenemen, met als hoogtepunt een verwachte 20 miljoen toeristen in 2020, het jaar dat Japan de Olympische Spelen zal hosten.
Aan deze stijging zit ook een keerzijde, want de expansie van de vliegtuigmaatschappijen gaat gebukt onder een tekort aan piloten. De vraag naar piloten is vele malen groter dan het aanbod, en de Japanners weten ook waarom. Het is de opspelende vergrijzing die Japan parten speelt bij het uitbreiden van de luchtvaartsector.
Vliegtuigmaatschappijen moeten vluchten schrappen
De Aziatische low-cost carriers Peach Aviation en Vanilla Air hebben al te kennen gegeven in de problemen te zullen komen door het gebrek aan piloten. Beide maatschappijen zijn bang minder vluchten te moeten gaan uitvoeren, of zelf te annuleren. Sterker nog, Vanilla Air heeft al zo’n 2.500 reizigers moeten teleurstellen, vanwege het schrappen van binnenlandse vluchten. Dat is ruim één derde van hun vluchten!
In 2010 telde Japan iets meer dan 463 duizend piloten, maar naar verwachting heeft het Aziatische land over zo’n 16 jaar (2030) meer dan 980 duizend piloten nodig! Gegarandeerd baansucces voor een ieder die een pilotenopleiding wil gaan volgen, lijkt de roep vanuit de luchtvaartindustrie.