Social travel website I Like Local lanceert deze week haar internationale platform in Nederland. I Like Local biedt “locals” in Azië de mogelijkheid om geld te verdienen door hen aan reizigers te koppelen die op zoek zijn naar bijzondere en unieke ervaringen. Op de website vind je 180 uiteenlopende activiteiten in acht Aziatische landen: van vissen met een lokale visser in Sri Lanka, tot vrijwilligerswerk in een Indiase sloppenwijk. De opbrengsten komen direct ten goede aan de lokale bevolking. I Like Local rekent een klein percentage bovenop de verkoopprijs.
Van Farmstay tot Food Experience
I Like Local linkt reizigers met locals die activiteiten aanbieden in de categorieën Homestay, Farmstay, Art & Culture, Trek & Tour, Food Experience en Volunteering. Ga bijvoorbeeld vissen met een visser in Sri Lanka, help mee op een organische fruitboerderij in Nepal, logeer bij een familie in Thailand of ervaar het leven in de sloppenwijken van India als vrijwilliger. Momenteel behelst het aanbod bestemmingen in Azië: reizigers kunnen terecht bij locals in India, Nepal, Sri Lanka, Thailand, Indonesië, Cambodja, Laos en Vietnam. In de toekomst zullen meer activiteiten in Azië en andere werelddelen toegevoegd worden.
100% van de opbrengst naar lokale bevolking
I Like Local stoelt op de principes van de “sharing economy”: krachten bundelen, krachten delen en samenwerken om meer waarde te creëren voor meer mensen wereldwijd. Voor de lokale aanbieders van activiteiten zijn er geen kosten verbonden aan zichtbaarheid op het platform. Ook dragen zij geen commissie of bemiddelingskosten af: de gehele opbrengst gaat direct naar de aanbieder. Afhankelijk van de prijs die de lokale ondernemer rekent telt I Like Local 10 tot 20% bij de verkoopprijs op.
Internationale focus, Nederlandse oprichter
Het internationale I Like Local is opgericht door voormalig business consultant Sanne Meijboom. Meijboom is geboren in Nederland en woont nu in Hong Kong. Na een internationale carrière in onder meer India en Brazilië ontwikkelde ze het concept I Like Local. “Met I Like Local wil ik mijn passie, het ontdekken van andere landen en culturen combineren met een principe waar ik heilig in geloof, the Sharing Economy. I Like Local is het resultaat. Daarbij richt ik mij alleen op opkomende landen waar de lokale bevolking het nodig heeft. Eigen bevindingen ondersteunen mijn idee; meer en meer mensen zijn op zoek naar eenvoudige, persoonlijke, meer ethisch verantwoorde en authentieke activiteiten. Dit is precies wat een “local” kan bieden. Door de reiziger direct te koppelen aan de local krijgen beide partijen een eerlijkere prijs.”