Volgens Alexander Dobrindt, de Duitse minister van Verkeer, is er nu eindelijk een beslissing genomen. Er zal tolheffing komen voor automobilisten op de Duitse autobahn, autowegen en Bundesfernstrassen (wegen met A- en B-nummers). Wegen die daarbuiten vallen komen niet in aanmerking voor de tolheffing.
Hoe men de tolheffing gaat doorvoeren in de grensstreek wordt nog niet naar buiten gebracht, maar één ding is wel zeker. De CSU-politicus heeft met deze beslissing onder andere Nederland tegen zich in het harnas gejaagd.
Geen discussies over grensverkeer
In een interview met de Duitse krant Münchner Merkur (afgelopen woensdag) gaf Dobrindt aan dat er geen discussie zal ontstaan over het kleine grensverkeer. Ondanks het bezwaar van de buurlanden, heeft iedereen de invoering van de tol te slikken.
Vooral winkeliers en horecaondernemers in de grensregio’s maken zich ernstig zorgen om de invoering van de tolheffing. Men is bang dat zij door het mislopen van omzet uiteindelijk de dupe worden van deze maatregel zullen worden. De verwachting is namelijk dat Nederlandse klanten de tolwegen in Duitsland zullen vermijden en uiteindelijk weg zullen blijven van hun ondernemingen.
Het wetsontwerp ligt klaar
Hoe dan ook, het wetsontwerp ligt klaar en zal aan het eind van deze week worden gepresenteerd. Om de positieve kant van de tolheffing kracht te geven, geeft de CSU-politicus aan dat de verwachte inkomsten uit de heffing duidelijk hoger zullen zijn, dan de 300 miljoen euro die van te voren was berekend.
En de Duitsers zelf? Die krijgen de tol gecompenseerd door de invoering van een lagere motorrijtuigenbelasting.