Sinds 2010 meet de International Civil Aviation Organisation (ICAO) het gedrag van passagiers aan boord van een vlucht. Tevens meten ze de schade die een luchtvaartmaatschappij oploopt als passagiers zich misdragen. Die schade loopt wereldwijd op tot ruim een miljard dollar. Er zijn sinds 2010 meer dan 20.000 incidenten genoteerd in de luchtvaart. De belangrijkste incidenten zijn het niet opvolgen van instructies door de passagiers, drugsgebruik en seksuele intimidatie van de crew. Maar de grootste boosdoener blijken toch dronken reizigers te zijn.
Kosten vanwege dronken reizigers lopen al snel op bij noodlanding
Vaak zijn dronken passagiers aan boord van een vlucht een reden voor piloten om het toestel om te draaien en terug te vliegen naar het punt van herkomst. Soms wordt besloten om d.m.v. een noodlanding het toestel te ontdoen van dronken reizigers. Welke optie de piloot ook kiest, vanaf het moment dat hij beslist te landen, komt de kostenstroom op gang: het toestel moet betalen voor het gebruik van de luchthaven, nieuwe vluchten moeten logistiek ingedeeld worden, benzine moet worden bijtankt enz. Soms veroorzaken dronken passagiers zulke ingewikkelde situaties dat andere passagiers noodgedwongen in een hotel moeten verblijven, voordat het toestel weer verder kan en mag. Zo’n logistiek pechgevalletje kost een airline al gauw $ 200.000,-.
Drankverkoop op luchthaven grote bron van inkomsten
Hoewel de cijfers van de ICAO voor zich spreken, lijkt het afschaffen van alcohol op de luchthavens geen optie. Ironisch genoeg blijkt één van de grootste opbrengstbronnen voort te komen uit het verkopen van (tax free) drank. Volgens Tony Tyler van IATA is de drankverkoop niet het probleem. “Slecht gedrag is een probleem gecreëerd door eikels, niet door drank!”