Met de auto op reis gaan, is een groot genot. Je kunt gaan en staan waar je wilt, niets houdt je tegen. Zeker als je in je eentje bent. Het is niet eenvoudig te bepalen welke auto de beste reiscompagnon zal zijn. Niet iedereen heeft immers dezelfde wensen en eisen. Als je geen busje aan spullen meeneemt, is de kans groot dat de volgende kandidaat wel eens de juiste partner voor jou kan zijn: de Peugeot 208.
Ruimte in overvloed
Een belangrijke eis voor een reisauto is dat deze genoeg ruimte moet bieden. Niet zozeer voor passagiers als spullen – je bent immers in je uppie. Met zijn wielbasis van 2,54 meter en lengte van 4,05 meter heb je met de Peugeot 208 niet te klagen over een gebrek aan ruimte.
Bovendien heb je een aangename, ietwat sportieve zitpositie waardoor je makkelijk honderden kilometers kunt verteren. Qua bagageruimte is de 208 niet de ruimste in zijn klasse, maar krap is wat anders. Je kunt minimaal 311 liter achterin de vijfdeurs hatchback kwijt. Met de achterbank neergeklapt neemt dit zelfs toe tot 1.106 liter.
Lees ook: Alleen reizen – 8 prachtige landen op alleen op reis te gaan
Boordevol karakter
Het is niet ongewoon dat Franse auto’s een eigen identiteit hebben, maar de Peugeot 208 spant met zijn aansprekelijke design de kroon wat betreft jonge hatchbacks. Het is het soort auto waarnaar je nog even achterom moet kijken als je erbij wegloopt. Je maakt er moeiteloos de blits mee. Daar kunnen andere merken nog wat van leren.
Comfortabel en stijlvol interieur
Zoals het exterieur van de Peugeot 208 een glasheldere, moderne en sportieve designtaal heeft, zo is dat ook binnenin de auto te bekennen. Hij zit stevig in elkaar, de materialen zien er piekfijn uit. De bouwkwaliteit is uitstekend en het interieur kan wel tegen een stootje – handig als je veel onderweg bent. De stoelen zijn erg comfortabel en bieden tegelijkertijd veel steun in de bochten. Daarmee zijn ze geschikt voor snelwegkilometers en uitdagende bergroutes.
Aangenaam rijgedrag
Peugeot heeft het met de 208 voor elkaar gekregen om een compacte hatchback te maken met het rijgedrag van een volwassen stationwagon. Dat is geen verwijt, integendeel: de zachte vering van de 208 creëert met name op de snelweg het gevoel dat je een heuse cruiser bestuurt.
Tegelijkertijd staat-ie zodanig op z’n teentjes dat je er ook op B-wegen veel plezier mee kunt beleven. En dankzij zijn formaat en kleine draaicirkel kun je er in alle eenvoud iedere binnenstad eigen maken.
Prettige motoren
De Peugeot 208 is verkrijgbaar met een gevarieerde selectie motoren, die voor ieder wat wils bieden. Je hebt ten eerste de keuze uit benzine (1.2 liter driecilinder) of diesel (1.5 liter viercilinder). Die laatste is er alleen met 100 pk en hij tuft lekker door op lange afstanden. Je profiteert van een laag verbruik en veel trekkracht, handig in bepaalde (benarde) situaties. Van de benzine zijn er drie: een zuinige (75 pk), een tussenstap (100 pk) en een prikkelende met 130 pk.
Ook verkrijgbaar als EV
Alsof de Peugeot 208 nog niet veelzijdig genoeg is, kun je de stoere hatchback ook krijgen als EV. De volledig elektrische uitvoering, e-208 geheten, komt in 2020 op de markt en is geleverd met een 50 of 54 kWh accupakket, waarbij de actieradius varieert van 361 tot 409 kilometer.
Het vermogen van deze uitvoeringen is respectievelijk 136 en 156 pk. Een volledig elektrische 208 kan erg interessant zijn als je milieubewust en minder gehaast op pad wilt. De laadstops nemen meer tijd in beslag dan ouderwets tanken, maar dit betekent ook dat je een stuk relaxter aankomt op je bestemming.
Hoe zit het met je budget?
De Peugeot 208 is als compacte, vijfdeurs hatchback relatief betaalbaar voor een nieuwe auto. Je kunt hem vanaf zo’n 23.000 euro op de kop tikken. Geen zin om zoveel geld uit te geven, overweeg dan tweedehands te kopen.
Een Peugeot 208 occasion kost al gauw een stuk minder centen. Helemaal als je voor de eerste generatie (2012-2019) kiest. Dit model heeft een traditioneel, elegant design en is vanwege zijn leeftijd vanaf zo’n 5.000 euro te kopen.