Het fenomeen ‘cybercrime’ hoor je vandaag de dag steeds vaker vallen. Geen vreemde trend als je ziet dat de wereld zich de afgelopen jaren gigantisch heeft ontwikkeld tot een ‘internet based society’. Dit heeft ook gezorgd voor een grote toename aan internetcriminaliteit.
Internetcriminaliteit in de reiswereld
Phishing (versturen van nepmails) om reizigers op te lichten komt steeds vaker voor. Zo ondervond de online vliegticketsvergelijker Cheaptickets ook onlangs. Zij waren, net als vele rezigers, slachtoffer van phishing.
Alleen al in Nederland kwamen het afgelopen jaar al meer dan 70 duizend meldingen van internetcriminaliteit binnen bij de organisatie Fraudehelpdesk. Volgens Fraudehelpdesk directrice Fleur van Eck staat Nederland hiermee op de eerste plaats als het gaat om slachtoffers van phishing binnen Europa.
Wereldwijd gezien schaart Nederland zich in de top-3, met enkel China en Verenigde Staten voor zich. Een ontwikkeling die naar verwachting voor honderden miljoenen euro’s schade zorgt. Wat de exacte impact voor de Nederlandse reisindustrie is zal moeten worden onderzocht. Hiervoor is Fraudehelpdesk een samenwerking aangegaan met de Universiteit van Twente, waarbij een analyse zal worden gemaakt van alle mogelijke manieren van internetcriminaliteit.