Het lijkt zo langzamerhand een eeuwigdurende kwestie te worden. Reizen die spotgoedkoop worden aangeboden, maar blijken achteraf vele malen duurder uit te vallen. De afgelopen week was het vooral TravelBird die in meerdere nieuwsberichten beticht werd van ‘valse lokkertjes’, maar het is te makkelijk om enkel TravelBird bij naam te noemen.
Het aanbieden van misleidende prijzen gebeurd namelijk nog steeds bij een grote meerderheid van de reisaanbieders. Een probleem dat opnieuw aangehaald word door de Consumentenbond.
Consumentenbond onderzoekt reisorganisaties
De Consumentenbond heeft diverse aanbieders van reisaanbiedingen onderzocht. Reisorganisaties, luchtvaartmaatschappijen, busorganisaties en verhuurders van auto’s, campers en vakantiehuizen. Allen werden onder de loep gehouden en bekeken of zij zich aan de reclamecode regels hielden.
De conclusie is schrikbarend… ruim 80% van de 54 online aanbieders van reizen, houden zich niet aan de reclamecoderegels. Een percentage waar men flink van geschrokken is. Een percentage dat weinig vertrouwen uitstraalt!
Uit het onderzoek bleek tevens dat bij sommige reisaanbiedingen de uiteindelijke kosten soms wel meer dan 100% gestegen waren ten opzichte van de geadverteerde prijs. Of er zaten aanbiedingen tussen, die achteraf helemaal niet te boeken waren!
Adverteren van transparante prijzen
Eigenlijk lijkt de oplossing best simpel. Adverteer en communiceer gewoon een transparante prijs. Dit houdt in dat in de geadverteerde prijs, álle (extra) bijkomende kosten ook zijn verwerkt. Zo weet de klant exact wat hij/zij voor de reisaanbieding moet betalen.
Transparantie moet dé key zijn. Op welke datums is welke vakantie, auto of bustour te boeken. Wat is de échte totale prijs die hiervoor betaald moet worden.
De Consumentenbond zal de onderzoeksresultaten doornemen met de toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM). Men hoopt dat de ACM actief gaat optreden tegen het schenden van de reclamecode regels. Wij hopen echter dat de reisorganisaties die in het onderzoeksrapport naar voren zijn gekomen zelf actie ondernemen en transparante prijzen gaan doorvoeren. Eerlijkheid duurt tenslotte het langst!