Reizen en vakanties horen positief te zijn. Het ontdekken van nieuwe bestemmingen, en het opdoen van nieuwe ervaringen. Helaas moeten we ook minder ‘feel good’ nieuws delen. Uit onderzoek van de Consumentenbond, dat afgelopen zaterdag (25 januari 2014) werd gepubliceerd, kwam naar voren dat een aantal reisaanbieders en luchtvaartmaatschappijen nog steeds oneerlijk communiceren over de geadverteerde reisprijs van vakanties of vliegtickets.
Een tegengesteld beeld met hetgeen dat de consument graag ziet: namelijk dat de boekingskosten worden meegerekend in de geadverteerde reisprijs.
Gesteggel over prijsbeleid
Nu wordt er al een tijd gesteggeld over dit onderwerp. Dus zou je denken dat negatieve berichtgevingen de organisaties die in het rapport van de consumentenbond worden genoemd, zo snel mogelijk transparantie doorvoeren in hun prijsbeleid. Maar niets in minder waar.
Het gaat hierbij veelal om boekingskosten die niet in de geadverteerde prijs worden gecommuniceerd, maar pas achteraf. Volgens Joyce Donat is het voor reizigers op deze manier moeilijk om de prijzen van verschillende reisaanbieders met elkaar te vergelijken.
De Consumentenbond streeft ernaar dat reisaanbieders een transparanter en klantvriendelijker prijsbeleid gaan voeren, en alle kosten opnemen in de reisprijs die wordt gecommuniceerd.
Laten we hopen dat het onderzoek van de Consumentenbond opgepakt gaat worden door de reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen die worden genoemd in het rapport. Dit zal uiteindelijk alleen maar ten goede komen van de consument, als voor de reisbranche zelf.