De Concorde was ooit het snelste passagiersvliegtuig ter wereld. Zo kon het toestel in minder dan 3 uur van Londen naar New York vliegen. Dat betekent dat je mede dankzij het tijdverschil eenmaal in New York opnieuw je dag kon beginnen. Tegenwoordig duurt een dergelijke vlucht vanaf Londen zo’n 7 uur, waardoor je net iets later aankomt in New York, dan de tijd dat je in Londen bent vertrokken. Snap je het nog een beetje?
Concorde 2 keer sneller dan het geluid
Hoe dan ook, de Concorde pakte meestal een hoogte van zo’n 18 kilometer (ca. 5 kilometer hoger dan de meeste passagiers nu vliegen), om daar tot een snelheid te komen van boven Mach 2. Dat is vrij vertaald ruim 1.900 kilometer per uur en tevens 2 keer sneller dan het geluid. Eigenlijk was de Concorde niets anders dan een passagiersstraaljager.
Crash zorgt voor abrupt einde
Na 25 juli 2000 kwam er een abrupt einde aan dit supersonische toestel, toen de brandstoftank van een Concorde van Air France door bandresten van een klapband vlam vatte. De klapband werd weer veroorzaakt door een losgeslagen beugel van een DC-10 van Continental Airlines, die even daarvoor was opgestegen. De piloten van de Concorde probeerde het toestel nog veilig aan de grond te krijgen, maar het toestel sloeg om en crashte. Daarbij vielen 113 doden. Mede door de resultaten werden alle licenties voor dit toestel teruggetrokken en stonden de Concordes van Air France en British voor altijd aan de grond.
Club blaast Concorde nieuw leven in
Maar er bestaat een Club Concorde International. In deze club bevinden zich onder meer oud-piloten, voormalig cabinepersoneel, fans enz. De club is een modale club, want de kas van is inmiddels gevuld met zo’n € 165 miljoen. En mede van dat geld willen ze een Concorde die wordt gerestaureerd in een hanger in Le Bourget charteren en opnieuw mee de lucht ingaan. Het liefst zou dit plan zo rond maart 2019 uitgevoerd moeten worden. Want juist rond die periode zou het precies 50 jaar geleden zijn dat de Concorde zijn eerste commerciële vlucht uitvoerde.
Concorde als museumstuk in London
Wie overigens niet zo lang wil wachten, niet getreurd. Dezelfde club wil ook nog een ander toestel kopen, restaureren en openstellen voor het publiek. Die eyecatcher zou dan in de buurt van een andere moeten komen te staan, namelijk nabij The London Eye. Dit idee staat gepland voor 2016 en kost zo’n € 55 miljoen.