Als het aan China ligt bouwen ze een hightech spoorlijn voor een hogesnelheidstrein die rijdt van China naar de Verenigde Staten. Geen geintje, de plannen werden vorige week serieus uitgelicht door de Beijing Times.
De China-Russia-Canada-America-lijn
De hogesnelheidstrein die met een gemiddelde van 300 kilometer van de Chinese hoofdstad Beijing naar de Amerikaanse hoofdstad Washington moet gaan rijden, zal na een lang traject op Russisch grondgebied onder zee duiken om aan de andere kant van de Pacifische Ocean in Alaska weer boven water te komen. Vanuit Alaska wordt Canada binnengereden om vervolgens een duikvlucht te maken naar het zuiden. Eindpunt Washington.
Statistische uitdagingen
Inmiddels zijn serieuze gesprekken met Rusland gaande, want China heeft het plan van aanpak al klaar liggen. Meer dan 13.000 kilometer spoor, waarvan 200 kilometer door tunnels zal moeten worden afgelegd, staan vermeld op de bouwtekening. Een grote uitdaging zal de tunnel worden die door de Beringstraat (het stukje water in de Pacifische Oceaan tussen Rusland en Alaska) moet worden aangelegd. De afstand is ca. 82 kilometer en varieert in diepte van 30 tot 50 meter.
Na Amerika nog meer routes naar Europa en Afrika
En als het aan China ligt blijft het hier niet bij. China heeft plannen om zichzelf per hogesnelheidstrein te verbinden met eindstation London. Niet zonder tussenstops in o.a. Moskou, Kiev, Warschau, Berlijn en Parijs. Ook een traject met de hogesnelheidstrein naar Singapore en Afrika staan op het verlanglijstje van China.
Critici geloven er niet in
Critici durven de plannen van China niet serieus te nemen. Hoewel de Chinese overheid de opdrachtgever lijkt, zijn concrete details over de uitwerking van dit plan nog vaag. Ook engineers hebben nog vraagtekens, met name over het stuk onder water. Het vergt extreme technische uitdagingen, omdat dit traject 4 keer zo lang is als de Kanaaltunnel. Ook denkt men dat China nog niet ervaren genoeg is om een dergelijk hogesnelheidsproject van de grond te kunnen krijgen. De eerste hogesnelheidstrein in China rijdt sinds 2007.