Het was China er alles aan gelegen om het nieuwe passagierstoestel C919 aan de wereld te presenteren. Het wil met het nieuw te bouwen passagierstoestel aantonen dat het niet langer afhankelijk wil zijn van grootmachten Boeing en Airbus.
C919 concurrent van Boeing en Airbus
Met veel bombarie en ceremoniële taferelen werd de C919 dan ook gepresenteerd. Het toestel moet in verschillende groottes de concurrentie aankunnen met de bekende types als de Boeing 737 en de Airbus 319 en 320. De C919 kan zo’n 150 tot 175 passagiers meenemen over een afstand tot circa 4.000 kilometer. Het zal overigens nog wel even duren voordat het eerste toestel daadwerkelijk zal vliegen voor een luchtvaartmaatschappij.
Meer dan 500 bestellingen, ook interesse RyanAir
Het toestel wordt geproduceerd door het staatsbedrijf COMAC (Commercial Aircraft Corporation of China). Het bedrijf zegt al meer dan 500 toestellen op bestelling te hebben. Op dat lijstje met bestellingen staan voornamelijk Chinese bedrijven. RyanAir heeft in 2011 al eens luchtig interesse getoond in de C919, mits het kan voldoen aan alle eisen die ze stelt. Waar het niet dat de Ierse prijsvechter in de tussentijd een order van ruim 500 Boeing’s type 737-800 heeft lopen.
Eerder passagierstoestel i.v.m. veiligheidseisen afgekeurd
Onlangs werd het passagierstoestel ARJ-21 afgekeurd door de Amerikaanse luchtvaartfederatie FAA. Het toestel dat rond de 100 personen kan vervoeren en een goede concurrent kan zijn van de Embraer kwam door bureaucratische en technische rompslomp niet door de keuring van de FAA. Het oordeel van FAA sijpelt ook vaak door naar de Europese markt, waardoor het nu waarschijnlijk lijkt dat het toestel alleen voor de Afrikaanse, Aziatische en Zuid-Amerikaanse markt beschikbaar wordt.