Als het aan chartermaatschappijen Corendon en ArkeFly ligt, vertrekken ze liever niet vanaf de toekomstige internationale luchthaven van Lelystad. Dat maakte de maatschappijen deze week duidelijk tijdens een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer.
Chartermaatschappijen mogen niet ’s nachts vliegen vanaf Lelystad
Grootste obstakel voor de twee Nederlandse chartermaatschappijen is het verbod op nachtvluchten. Ook zeggen de twee bedrijven dat de start- en landingsbaan van Lelystad International Airport niet voldoet qua lengte. Transavia lijkt wat positiever en denkt kansen te zien met Lelystad als extra uitvalbasis voor Schiphol, al zegt de maatschappij voor 2020 nog geen plannen te hebben om gebruik te maken van Lelystad.
Milieueffectrapport lijkt weinig onderbouwd
Ook hoogleraar Milieukunde Lucas Reijnders zat aan tafel. Dit tot enige verrassing van de andere gesprekspartners. Reijnders laakte het milieueffectrapportage dat is geschreven door de belanghebbende partijen. Zo zegt hij amper wetenschappelijke onderbouwingen te lezen in het rapport die betrekking zouden moeten hebben op de effecten van het milieu.
Weinig extra banen
Een explosie van banen hoeft men volgens zeggen ook niet te verwachten. De groei van banen wordt geschat tussen de 50 en 200 nieuwe arbeidsplaatsen. Kortom: weer een hoofdstuk erbij voor Lelystad International Airport en voorlopig vliegen we nog niet. Wordt ongetwijfeld vervolgd.