Zaterdag 17 september was het Brabantnacht 2016. Een evenement om te benadrukken hoe Brabant bruist en waarbij de provincie zich nu eens niet bescheiden wilde opstellen maar zich in de nacht in het zonnetje wilde zetten. Gedurende BrabantNacht openden acht attracties hun deuren op spannende uren. In Breda waren de thema’s gastronomie en fotografie, dat laatste niet verwonderlijk gezien het tweejarige evenement BredaPhoto dat op 15 sepember zijn deuren had geopend. Fotografie en de nacht, een vreemde combinatie? reistips kreeg een uitnodiging om het te ervaren.
Gastronomie in Liefdegesticht.
De avond begon met gastronomie. In restaurant Liefdegesticht, behorend bij het prachtige boutiquehotel Nassau, een voormalig klooster waar we verbleven, genoten we van een smaakvol palet mooie gerechten. Hoogtepunten waren de gegaarde varkenswang met knolsederij en een mousse van waterkers en het uitgebreide pakket chocoladewaar dat bij de koffie geserveerd werd.
Carl de Keyzer in Faam.
Door een langzaam schemerig wordend Breda, lopen we langs mooie stadsgezichten naar de Faam.
In Faam, een stukje industrieel erfgoed en ooit het domein van een bekende snoepfabriek, is een uitgebreide expositie ingericht van Carl de Keyzer met als onderwerp Cuba, als land in transitie waar veel tradities en waarden aan het verdwijnen zijn. De tentoonstelling Carl toont de impact daarvan op de bevolking.
De Keyzer, verwierf bekendheid met ‘Homo Sovieticus’, een fotoreportage over de Soviet Unie waar het communisme door hervormingen onder Gorbatsjov aan het veranderen was en uiteindelijk zou verdwijnen. Vlak na zijn vertrek viel de Berlijnse muur. En dit keer bezocht president Obama Cuba in de tijd dat Carl daar werkte, zonder dat hij daar tevoren van op de hoogte was. Dus behalve een gevoel voor het fotografische moment heeft hij ook op de langere termijn een goed gevoel voor timing. Cuba, La Lucha (Cuba, de strijd) is de expositie genoemd.
Het wordt langzaam donker terwijl we de foto’s bekijken. Kijk je eerst meer naar de foto als één geheel, met de zaklantaarn ga je wat meer op onderdelen te concentreren. Je licht de hoofdpersoon uit, maar laat het licht vervolgens ook over de rest van de foto gaan. Daarbij valt vaak vooral een rijkdom aan context verschaffende details op. Zorgvuldige fotografie die in het tijdperk van instagram feeds met hun nadruk op het kortstondige moment gelukkig in Breda nog uitgebreid getoond wordt. Als gastronomie in een tijdperk van fastfood.
STEK en Belcrum Beach
Vervolgens gaan we in een lange stoet naar STEK, een creatief bedrijventerrein voor kleinschalige initiatieven. STEK bestaande uit verschillend vormgegeven units, een bus, een boot, een hal en een strobalenpaviljoen. Hier komt eerst het culinaire aspect weer aan de beurt. De keuken van het ongewenste dier serveert hapjes als Schipholganzenbitterballen, niet alleen een mooi woord voor scrabble of Wordfeud, maar ook een traktatie. Het bedrijf verkoopt producten van ongewenste diersoorten. Vlees dat anders vernietigd zou worden of aan de varkens gevoerd. Zo worden afgedankte paarden onder meer verwerkt tot ‘My little ponyburger’, en worden stadsduiven en rivierkreeften uit de Amsterdamse grachten gebruikt. Je vindt de producten op festivals en bij voedseltruck-evenementen of je kunt ze op de webshop bestellen.
Even voorbij het restaurant pal naast de ingang staat een ronde opstelling met glossy portretten van de ondernemers in STEK. Fotograaf David Rozemeyer en vormgeefster Yvonne Gebbe hebben de ondernemers in Stek geportretteerd op een wijze waarbij zowel hun persoonlijkheid als hun werkzaamheden gereflecteerd wordt door kleding, achtergrond (altijd bij STEK, de ruige wat industriële locatie kent vele gezichten) en pose. Niet altijd gemakkelijk, gezien het no-nonsense karakter van veel van de geportretteerden, zo wordt me verteld maar wel geslaagd.
Een andere, ook door zijn vorm opvallende, tentoonstelling hier is een bus, beschilderd als een Amerikaanse Greyhound en beplakt met portretten die Inge Hondebrink maakte van de reizigers die met de Greyhound, het vervoermiddel van de onderklasse, reizen.
Het gaat verder richting het stadsstrand Belcrum. Onderweg passeren we nog een aantal mooie series en een paar intrigerend verlichte steltlopers die uit het duister komen opdoemen.
Vanuit het strand gaat het over het water naar het centrum. Onderweg meer foto’s en kleurrijk verlichte bootjes behorend bij debat het festival deel uitmakende sloepenparade.
Het Chassépark
Een belangrijk deel van de fotoseries staat in het uitgestrekte Chassépark. Onder het licht van straatlantaarns doemen de stellages op waaraan de fotoseries zijn bevestigd. Series over het zelfstandig leven van ouderen en zieken. Of over de zware en wat chaotische levens van arbeidsmigranten uit Azerbeidzjan, Georgië en Armenië die in de Oekraïne fruit en snacks aan toeristen aan de zwarte zee verkopen.
Prominent aanwezig is een serie van Ralf Mitch die meer dan vijftig getatoeëerde lichamen fotografeerde. De foto’s zijn op groot formaat geposteerd tussen flatgebouwen en het Chasétheater. Al lijken de tatoeages in de duisternis meest zwart wit, de personages, zijn zonder uitzondering kleurrijk.
Ter afsluiting van de avond zijn er in de Stadsgalerij drankjes en hapjes met streekproducten en live muziek van Breda Barst een festival met muziek, theater, eten en markt dat tegelijkertijd in Breda plaatsvond.
BredaPhoto bij dag.
De nacht van Brabant is geweest maar BredaPhoto duurt nog tot 30 oktober. En er is meer te zien dan we gedurende onze tocht door het donker hebben kunnen bekijken. De volgende dag heb ik de gelegenheid in het uitgestrekte Chassépark nog enkele series te zien die ik gemist heb, locaties bezoeken die gesloten waren, zoals het Breda Museum, én kan ik alles nog eens met een nieuwe blik bekijken.
Het stadsstrand en vooral de erbij gelegen creatieve broedplaats STEK blijken bij daglicht interessante locaties op zichzelf voor wie van de wat alternatieve en creatieve kant van de samenleving houdt. Van wat mensen doen die zich niet in een standaard keurslijf thuis voelen en hier als het ware een klein dorp van ambachten hebben gevormd. Het is zondag als ik er ben helaas, maar zelfs dan straalt het sfeer uit.
Bredaphoto is er nog tot 30 oktober. De buitenexposities zijn gratis, voor de binnenexposities en de boot tussen het stadsstrand en het Chassépark moet je betalen. Een ticket kost 16 euro online of 17,50 op de locatie.
Met dank aan VisitBrabant