De National Transportation Safety Board (NTSB) presenteerde onlangs een volledig rapport over de falende accu’s in de Boeing 787 Dreamliner vloot van afgelopen jaar. Bij meerdere Dreamliners werd er gas gemeten rondom de accu’s en bij sommigen vlogen de lithium-accu’s zelfs spontaan in brand.
Hoewel de oorzaak van de accu problemen niet werd vrijgegeven, werd er door de NTSB wel met de vinger gewezen naar de verantwoordelijken voor dit euvel. Zowel Boeing, als de Federal Aviation Administration (FAA) en de accu-fabrikant GS Yuasa Corp mogen het falen van de accu’s op hun conto schrijven.
Kortsluiting in de accu
Nader onderzoek van de NTSB wees uit dat de problemen met de accu niet voortvloeiden door omgevingsomstandigheden, maar door kortsluiting in de accu’s zelf. Wat de kortsluiting doet veroorzaken werd niet bekendgemaakt.
GS Yuasa Corp wordt verantwoordelijk gehouden voor de ontwikkeling van de accu’s, maar dat dit niet werd opgemerkt door de FAA en Boeing zelf wordt als uitermate merkwaardig gezien. Boeing neemt in de Amerikaanse krant ‘The Wall Street Journal’ haar verantwoordelijkheid rondom de problemen van de accu’s in hun Dreamliner vliegtuigen. Ook gaf Boeing aan zich volledig te kunnen vinden in het rapport van de NTSB.