Vliegen op frituurolie. Het klinkt misschien nog wat vreemd, maar iets wat zeker niet als onmogelijk wordt geacht. Sterker nog, vliegtuigbouwer Boeing gaat in China over op brandstof dat gewonnen wordt uit gebruikte frituurolie. Oftewel ‘gutter oil’.
Testfase
De Amerikaanse vliegtuigbouwer onderzoekt momenteel wat de technische haalbaarheid en de kosten zullen zijn voor het in grote schaal produceren van deze duurzame biobrandstof. Het Chinese (staats)bedrijf Comac is voor dit project met Boeing de samenwerking aangegaan.
Samen gaat men proberen jaarlijks ongeveer 1,8 miljard liter biobrandstof voor de luchtvaart te produceren. Steeds meer bedrijven binnen de luchtvaartindustrie richten zich op duurzaamheid, met als resultaat dat er inmiddels al meer dan 1.600 commerciële vluchten op biobrandstof hebben plaatsgevonden.
Biobrandstof vs. kerosine
Koolstofdioxide (ook wel bekend onder de formulenaam ‘CO2′) ontstaat bij verbranding van onder andere koolstofhoudende stoffen als houtskool en fossiele brandstoffen als aardgas en aardolie. Kerosine, de brandstof waarop gevlogen wordt, wordt gewonnen uit olie, waardoor er een grote hoeveelheid koolstofdioxide vrij komt.
Bij biobrandstoffen ligt de uitstoot van koolstofdioxide zo’n 50 tot 80 procent lager dan bij kerosine het geval is. Met andere woorden, een stuk duurzamer!