Het komt nog wel in het nieuws dat met name prijsvechters goedkoop kunnen vliegen, omdat ze amper voldoende brandstof mee zouden nemen om van bestemming A naar bestemming B te vliegen. Ondanks deze verontrustende berichten doen de meeste prijsvechters het beter dan ooit.
Is goedkoop inherent aan niet veilig?
Kiezen mensen dan liever voor een lage prijs dan een veilige vlucht? Op zoek naar het antwoord komen we ineens een interessant blog tegen van Sam Derdeyn. Enigszins gedateerd, maar wel gebaseerd op wettelijke feiten. Bovendien is Sam Derdeyn zelf een ervaren piloot en ook nog wel bij de grootste prijsvechter die we kennen: RyanAir.
Simpele uitleg van het brandstofverbruik
In zijn blog legt Sam haarfijn uit welke veiligheidsprotocollen hij hanteert voor een vlucht. Hij legt de protocollen in Jip & Janneke taal haarfijn uit door een voorbeeldvlucht na te bootsen van Brussel naar Barcelona. Daar vertelt hij over de kilo’s (eenheid in de luchtvaart) basisfuel die hij meeneemt inclusief de reserves. Daarbij denkt hij over alles na: de route, de hoogte, de wind enz. Ook het type toestel en de geschatte vluchttijd heeft invloed op de hoeveelheid brandstof.
Nog meer om rekening mee te houden
Maar met die waardes ben je nog lang niet bij de hoeveelheid kerosine die je mee moet nemen. Ook van invloed zijn o.a. de periode van het jaar. In de winter wordt het toestel warm gehouden, zodat passagiers niet in de kou vliegen. Het verwarmen van het toestel kost kerosine, evenals het type luchthaven. Het vertrek op de Polderbaan kost al kilo’s aan brandstof.
Voldoende brandstof om door te vliegen of uit te wijken
Dat klinkt allemaal logisch. Maar er zijn nog onvoorziene omstandigheden die een vlucht kunnen treffen. Als het vliegtuig om één of ander reden niet mag (drukte) of kan landen (windvlaag) op een luchthaven moet hij door kunnen vliegen. En nog ingewikkelder wordt het als het toestel zelfs moet uitwijken naar een andere luchthaven. Beide gevallen kennen echter een wettelijk bepaald percentage van extra kerosine dat mee moet.
De tank moet verplicht gevuld zijn na landing
Tevens moet een toestel met een minimum hoeveelheid brandstof landen, ook al heeft het toestel flink moeten uitwijken. Zo begint Sam zijn rekensom aan kerosine met 3.950 kilogram aan kerosine, maar zorgen alle regeltjes dat hij uiteindelijk de lucht in gaat met 6.540 kilogram kerosine. Al deze procedures zijn wettelijk bepaald en daar kan geen enkele maatschappij omheen. Dus of je nu prijsvechter RyanAir bent of de grote heer KLM, elk toestel vertrekt met de wettelijke hoeveelheid aan brandstof.
Waarom nemen luchtvaartmaatschappijen geen extra brandstof mee?
Bovenop het minimum dat mee moet kunnen luchtvaartmaatschappijen veel meer meenemen. Zeker in dure tijden zullen veel luchtvaartmaatschappijen, dus ook de gerenommeerde, hier flink op bezuinigen. Een vliegtuig heeft namelijk bij meer kerosine ook de neiging om meer te verbranden. Het toestel is immers ook een heel stuk zwaarder. Het kost dus alleen maar meer en levert echt helemaal niets op.
Wil je alle berekeningen en details lezen, lees dan hier het verslag van RyanAir-piloot en blogger Sam Derdeyn.