Een soort lokale VVV “Canal & River Trust” van Berkhamsted in Engeland wist het zeker: om het dorp beter toeristisch op de kaart te zetten, moest er een duidelijke plattegrond komen met de toeristische trekpleisters, interessante bezienswaardigheden en natuurlijk de boottocht op de rivier. Eenmaal alle speerpunten van het dorp op een rij hoefde de plattegrond alleen nog maar gemaakt worden.
Zo gezegd, zo gedaan. En dus werden de wekenlange voorbereidingen beloond. De plattegrond was een feit, laat de toeristen maar komen. Trots werd het plattegrondje dan ook verspreid via social media. Natuurlijk mocht Facebook niet ontbreken bij die strategie. Alleen ontstond daar al snel de nodige commotie. Mensen zagen in de vorm van de plattegrond namelijk veel meer dan alleen het dorp Berkhamsted.
Simon Salem, betrokken bij dit project, geeft eerlijk toe: “Het ziet er, zoals mensen op Facebook ook suggereren, inderdaad uit als een penis. Dat hebben we zelf niet gezien en dat had misschien wel gemoeten!” Toch ziet Salem ook een voordeel in het mislukte penis-plattegrondje: “Je kan ons misschien naïef noemen, maar de rivier die door ons dorp stroomt is nu eenmaal lang en heeft zo’n vorm. Dat blijkt ook wel uit de plattegrond. Als het in elk geval één toerist verleidt om naar Berkhamsted te komen, dan is de campagne in elk geval geslaagd!”