Vanuit de taxiwereld is er wereldwijd kritiek op taxi-app Uber. In veel landen is de dienst – aangeboden als UberPop – zelfs verboden, waaronder in Nederland. En wie als selfmade taxichauffeurs van Uber toch de weg op gaat, is niet altijd zijn leven zeker. Als de handhaving van de wetten immers niet door de overheid wordt gedaan, wordt het heft regelmatig door “echte” taxichauffeurs zelf in eigen hand genomen.
Pure broodroof
Zo zeggen vele taxibedrijven. Maar de grootste verliezer is natuurlijk de klant. En laat dat nou net de persoon zijn om wie de haal-en-breng-dienst eigenlijk draait. Uber vond in een tijd waar de deeleconomie steeds meer werd omarmd een app uit, die voldeed aan de behoefte van de consument: minder betalen in crisistijd al dan niet door dingen met elkaar te delen. Daarbij ging Uber ervan uit dat iemand met een auto altijd meer kosten maakt dan een meerijder, dus dat er door de chauffeur een tarief werd gevraagd stond buiten kijf.
Verbod op modern carpoolen; consument de dupe
De meerijders betalen een acceptabele fee en zo zat de auto vol met mensen die allemaal eenzelfde richting op moeten. Natuurlijk zit er in de prijs een stukje (20%) profit voor Uber. Vroeger heette dit fenomeen carpoolen. Daarbij verdeelde je onderling het benzinegeld of je sprak af wie welke andere dag zou rijden. Het werd zelfs gestimuleerd door de overheid, omdat samen in één auto rijden minder schadelijk was voor het milieu. En ook omwille dát laatste speelt Uber in op een behoefte. De consument van vandaag is nu immers bewuster bezig met het milieu en dus past Uber bij de trends van nu en morgen. Samen delen voor een schonere wereld.
Elke boerenkinkel kan taxichauffeur worden
De rechter oordeelde in het voordeel van de bestaande taxibranche. Volgens de rechter is Uber een taxidienst; de chauffeur van de auto krijgt er immers voor betaald. Bovendien hoeft hij niet de betreffende kostbare certificaten te hebben en te betalen. Een erkende taxichauffeur moet dat wel hebben en dus ook betalen. Bij Uber betekent dat tevens dat iedere boerenkinkel met een auto taxichauffeur kan worden bij Uber. Zo ook enkele veroordeelde moordenaars, bleek onlangs in San Francisco. Een flinke keerzijde inderdaad.
Uber in cijfers
Toch knalt Uber volop door. Enigszins aangepast en met enkele gedane concessies denkt het bedrijf te kunnen kruipen door de mazen van de wet. Dit tot grote tevredenheid van de klanten en tot grote ergernis van taxibedrijven. Dat zowel Uber en hun chauffeurs fikse boetes kunnen krijgen, deert niemand. Uber betaalt ze maar al te graag. En als je de cijfers van Uber bekijkt, blijkt waarom. Reuters kreeg cijfers in handen die doen vermoeden dat Uber dit jaar zo’n 10,84 miljard dollar gaat verdienen. Een stijging van ruim 300% ten opzichte van 2014, toen er 2,91 miljard werd verdiend. En volgend jaar verwacht men zelfs 26,12 miljard.
Winst lijkt kwestie van tijd
Goed, we hebben het hier over omzet en dus niet over winst. Sterker nog, het bedrijf draait verlies. Het verlies zou volgens de cijfers van Reuters liggen op 109 miljoen dollar. Dat is op zich niet heel vreemd gezien de wereldwijde (politieke) boycot en concurrenten met een dergelijke service.
Grote bedrijven investeren volop in Uber
Toch lijkt zelfs de wetgeving Uber niet te kunnen stoppen. Zowel consument als investeerders zien namelijk Uber maar al te graag blijven bestaan en komen. Zo liet een Chinese investeringspartij weten wel heil te zien in de populaire app en kondigde aan om 100 miljoen dollar te willen investeren in Uber. Ook in India maakte een investeringsmaatschappij bekend om 100 miljoen dollar vrij te maken als investering in Uber. Eerder deze maand kondigde zelfs Microsoft aan om met datzelfde bedrag mee te doen in de taxiapp. En laten we er tot slot ook nog een gerucht bij doen: Tesla-eigenaar Elon Musk schijnt groot fan te zijn van de dienst Uber. Een idee voor een toekomstige en duurzame samenwerking misschien?
Innoveren gaat altijd sneller dan verandering accepteren
Aangezien wij zelf graag aan de kant staan van technologische innovaties die de klant verder helpen, zouden we graag – gezien de tal van investeringen – willen concluderen dat de tijd van Uber nog gaat komen. En dan vooral niet omdat we het zelf graag willen, maar simpelweg omdat er voldoende klanten zijn die van de dienst gebruik willen maken. En die klant heeft recht om op zijn gewenste manier geholpen te worden. Net als met een boeking bij een (nog) niet ANVR-reisorganisatie als Booking.com of een prijsvechter als RyanAir moet men dan wel zelf goed nadenken over de bijbehorende risico’s van die bedrijven. Als alles echter zo loopt als menig organisatie belooft, scheelt dat echter beduidend in de portemonnee en is de klant ook nog eens perfect voorzien in zijn of haar behoefte.
De wereld van morgen heeft echter wat moeite om los te komen van haar verleden.