Deze week lazen we in het NRC Handelsblad een opmerkelijk artikel waarbij socioloog Herman Vuijsje zijn gedachten liet gaan over het afsluiten van Amsterdam en entree te vragen aan toeristen die de stad daadwerkelijk willen bewonderen. Deze oplossing bood de socioloog om de “verpretparkisering” van de Nederlandse hoofdstad tegen te gaan. “De shit rijst de pan uit”, zo stelt de socioloog.
Toeristen die in je portiek plassen
Hij ventileert deze mening nu de problematiek van het – volgens hem – overmatige toerisme ook zijn rustige grachtenpand bereikt en waar toeristen ongegeneerd een plasje plegen in zijn portiek. Een flinke persoonlijke frustratie die ongetwijfeld meerdere Amsterdammers wel met hem delen. Maar leeft Amsterdam niet van toerisme? Is het niet een van de belangrijke bronnen van inkomsten, zo niet de belangrijkste?
Amsterdam in cijfers
Even wat cijfers op een rij. In het voorjaar maakte Amsterdam bekend dat de stad in 2014 door ruim 9 miljoen toeristen wordt bezocht. In 2000 waren dat er “maar” 4.5 miljoen. Het aantal overnachtingen in Amsterdam liep op tot 26.700 en het aantal cruiseschepen die in Amsterdam kwamen aanleggen stond in 2014 op 126 en waren goed voor een totaal van 253.000 passagiers. Al die toeristen waren goed voor 6,5 miljard euro. Ruim 100.000 mensen in Amsterdam en omgeving hebben een baan in het toerisme.
Toeristen frustreren locals
Die cijfers worden elk jaar overtroffen, dankzij de sterke (wereldwijde) marketingcampagnes van I Amsterdam. Leuk en goed voor de stad, maar steeds vaker ook een ergernis voor de ras Amsterdammer. Die irriteren zich mateloos aan de niet oplettende toeristen in het verkeer, de overvolle fietspaden met slome toeristen en straten vol met trekkoffertjes. Vuijsje concludeert dan ook vooral dat de hoofdstad de explosie van toeristen geformuleerd in bovengenoemde groei en hun gedrag niet aan lijkt te kunnen. Tijd om op de rem te trappen.
Veel vragen bij oplossen problemen
Als het aan socioloog Vuijsje ligt gaat de stad dus gewoon “dicht” en betaalt de toerist entree als de stad weer “open” is. Maar is entree heffen wel degelijk een oplossing? Bovendien, hoe pak je dit dan aan? En waar komen dan de “entreepoortjes”? Welke gevolgen heeft zo’n maatregel voor de economie? En wie zijn die echte Amsterdammers eigenlijk? Bestaat de stad immers niet voornamelijk uit import inwoners die hun saaie Doetinchem, Goor of Zierikzee verlieten voor de hippe hoofdstad?
Kortom: volgend jaar pakt Amsterdam weer een nieuw record. Nu lekker genieten van Sail 2015. Gratis.