Na jaren van forse bezuinigingen houdt AirFrance-KLM de komende jaren de hand niet langer op de knip. De Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij wil de komende tijd namelijk heel hard groeien.
Maar door alleen te bezuinigen kun je moeilijk groeien en met die gedachte gaat AirFrance-KLM dan ook slim en tactisch investeren. Die investeringen moeten in elk geval in de eerste drie komende jaren leiden tot een brutowinst van 8 tot 10 procent. AirFrance-KLM durft voor de jaren erna nog niet te stellen of die percentages haalbaar zijn. Veel is afhankelijk van de alsmaar oplopende brandstofprijzen.
Transavia moet het gaan doen
Zoals onlangs al door reistips.nl gemeld, gaat AirFrance-KLM het kleine broertje laten groeien tot een heuse vent. Oftewel, Transavia zal gaan uitbreiden van 50 naar 100 toestellen en moet aan het eind van het jaar 2017 zo’n 20 miljoen passagiers op de teller hebben staan. De extra toestellen worden deels gekocht en deels gehuurd en op meerdere strategische luchthavens in Europa neergezet. Zo kunnen er meer verschillende bestemmingen in Europa worden aangeboden en neemt het aantal vluchten flink toe.
Hoewel AirFrance-KLM met Transavia serieus willen concurreren met prijsvechters als RyanAir en easyJet, willen ze met Transavia zeker niet naar extreme bodemprijzen. Bovendien willen ze met hun eigen prijsvechter wel degelijk een goede service aanbieden.
Groeien door overnames van AirFrance-KLM
Naast het blijven bezuinigen en het uitbreiden van Transavia Europe, wil AirFrance-KLM ook gaan groeien door het overnemen van andere luchtvaartmaatschappijen. Over welke luchtvaartmaatschappijen het gaat, deed de Frans-Nederlandse alliantie geen uitspraken over, maar volgens topman Alexandre de Juniac zijn er genoeg Europese luchtvaartmaatschappijen die baat kunnen hebben met de bemoeienissen van AirFrance-KLM.
Welke voor- of nadelen deze bezuinigingen en investeringen hebben voor de werkgelegenheid werd niet duidelijk. Daarover wordt momenteel intern flink over gesproken. De gehele groei-operatie gaat 6,4 miljard euro kosten.