Alsof tien mensen op een rij nog niet genoeg zijn, wil Mark Lapidus van leasemaatschappij Amedeo dat zijn nieuw bestelde A380’s van Airbus 11 stoelen op een rij krijgen. Tja, het kan altijd meer, moet hij wellicht gedacht hebben.
Hogere vloer creëert meer plaatsen
Volgens de topman van dit Amerikaanse bedrijf kan die wens eenvoudig door Airbus worden gerealiseerd. Door in het wijde deel van de A380 de vloer met zo’n 5 centimeter te verhogen, ontstaat in dat deel voldoende ruimte voor 11 stoelen met de normale breedte van 18 inch. Daarmee kunnen zo’n 35 tot 40 extra plaatsen worden gecreëerd.
Als het aan Amedeo ligt gaat die wens dan ook zeker in vervulling, waardoor het aantal stoelen van de bestelde A380’s uitkomen op 573. Amedeo wil dat aantal onderverdelen in 3 classes. Het main deck telt 427 economy class stoelen. Nog eens 68 economy stoelen vind je op het tweede deck. Daar is ook ruimte voor 12 first class en 66 business class stoelen.
Of de indeling 3-5-3 wordt of 4-3-4 is niet bekend gemaakt. De meest voorkomende samenstelling in een Airbus A380 is 3-4-3. De meeste luchtvaartmaatschappijen die de A380 aanschaffen kiezen veelal voor het aantal stoelen dat ligt tussen de 470 en 520 stoelen. Het liefst ziet Airbus de capaciteit omhoog gaan, wat ten goede zou kunnen komen aan stoelprijzen die lager zijn dan Boeing.
Amedeo niet de meeste passagiers in A380
De wens om met 573 passagiers te kunnen vliegen, maakt Amedeo nog niet de luchtvaartmaatschappij met de meeste capaciteit. Die twijfelachtige eer gaat naar het Russische Transaero dat 652 stoelen zal verdelen onder 3 classes. Het meest comfortabel vlieg je in een A380 met Korean Air. Met slechts 407 stoelen gaan zij voor het absolute comfort van de passagier.