Op woensdag 27 april 2005 presenteerde de Europese vliegtuigbouwer Airbus vol trots de eerste testvlucht van hun A380 model. Het eerste vliegtuig ter wereld die plaats biedt aan maar liefst 853 passagiers, verdeeld over twee verdiepen. Er werd zelfs een mogelijkheid ingebouwd dat bij een groot succes, er een extended A380 kon worden gebouwd die ruimte aan nog eens 100 passagiers extra biedt.
Wat ooit het nieuwe paradepaardje van Airbus had moeten worden, word nu een kleine tien jaar later afgescheept als een toestel dat wellicht van de markt zal verdwijnen. Het vliegtuig is te onzuinig in verbruik ten opzichte van de huidige generatie vliegtuigen, hij is te groot voor sommige vliegvelden en vluchten zitten simpelweg niet vol.
Ook de ontwikkeling van de Boeing 787 Dreamliner kwam niet als gelegen voor Airbus. Ondanks dat de A380 een geliefd vliegtuig is onder de passagiers, worder er steeds minder orders geplaatst door grote vliegtuigmaatschappijen en loopt de winst terug.
Het roer van de A380 gaat om
Vorige week kondigde Airbus aan dat de A380 zal worden uitgefaseerd, maar nu een week later wil men toch proberen nieuw leven te blazen in het allergrootste passagiersvliegtuig ter wereld. En dat met de A380neo en A380 stretch (A380-900), twee modellen die zuiniger met de brandstof omgaan en in het geval van de stretch, nog meer passagiers kunnen vervoeren.
Ondanks eerdere berichtgevingen heerst er nu toch nog hoop bij Airbus om de bestellingen van de A380 vliegtuigen weer aan te doen wakkeren. Hun vlaggenschip mag simpelweg nog niet afgeschreven worden en bij Airbus zullen ze er alles aan doen om de ontwikkeling van deze twee nieuwe A380 modellen voort te zetten en uiteindelijk winstgevend te krijgen.