Deze week werd bekend gemaakt dat het Airbnb meer dan 1,5 miljard dollar heeft binnen geharkt aan nieuwe investeringen. Dat is net zoveel als Facebook ophaalde voordat ze naar de beurs gingen. De waardering voor Airbnb wordt nu geschat op 24 miljard dollar.
Dat men gelooft in Airbnb is niet verwonderlijk. Sinds dat Airbnb met zijn app op de markt is, is het alleen nog maar gestegen aan aanbieders, gebruikers en de boekingen die uit die twee partijen voortkomen. Het fenomeen Airbnb is in korte tijd zo groot worden dat ze een heus probleem lijken te veroorzaken voor de hotelbranche.
Wat is Airbnb?
Voor wie Airbnb nog niet kent, leggen we het even simpel uit. Mensen die waar ook op de wereld hun woning niet of amper gebruiken, kunnen via een kalender in Airbnb aangeven wanneer ze hun huis of kamers ter beschikking stellen. Ook bepalen zij daarvoor een huurprijs. Voor de eigenaar van de woning is het een ideale manier om zo inkomsten te verzamelen die hij of zij weer kan benutten voor het betalen van de huur of hypotheek. Aangezien die lasten toch vaak al gefinancierd zijn, zijn de inkomsten min of meer een extraatje en dus zal de eigenaar nooit de prijs van een hotel vragen.
Anno nu lijken veel reizigers vooral te willen reizen. Een goed bed is en blijft daarbij wel belangrijk, evenals een bepaald comfort. Een mooi en net huis die gunstig ligt in bijvoorbeeld Amsterdam kan echter die oplossing ook bieden. De behoefte van de klant wordt daarmee bevredigd en vaak ook tegen een betere prijs dan bij een duur hotel. Win-win voor de huiseigenaar en de reizigers. Winst voor Airbnb die van de prijs een bedrag overhoudt. Tel van die bedragen van de honderdduizenden huizen en appartementen wereldwijd bij elkaar op en je hebt een winstgevend verdienmodel.
Welk effect heeft Airbnb op de hotelbranche?
Het zet de hotelbranche volledig op de kop. De komst van de deeleconomie en van Airbnb, als ook de verandering van behoefte van de reiziger had de hotelbranche totaal niet zien aankomen. In plaats van hand in eigen boezem te steken, schreeuwt de hotelbranche nu moord en brand. En niet helemaal onterecht. Want waar hotels zich moeten houden aan tal van regels en wetten en flink investeren in realisatie en onderhoud, lijkt of leek Airbnb een vrije vogel. Bovendien betalen huiseigenaren zelden belasting over de inkomsten (moet wel), terwijl de belasting van de hotels elke kwartaal netjes wordt afgetikt met de belastingdienst. En zo zijn er nog een aantal van dat soort scheve verhoudingen.
Revolutie in de reisbranche
Desalniettemin zal de waarheid ergens in het midden liggen. Het is zo klaar als een klontje dat de klant zijn eigen slaapplek zoekt die past bij zijn behoefte en budget. En juist door de goedkope variant kan een dergelijke reiziger vaker reizen, meer zien en meer mensen ontmoeten. Een behoefte die hotels op dit moment totaal niet kunnen bevredigen. Toch zullen er spelregels nodig zijn om Airbnb in goede banen te begeleiden. Het kan immers niet zo zijn dat een bedrijf alleen geld ophaalt, terwijl ze ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid richten de landen waar dat geld halen gebeurt.
Met 1,5 miljard dollar aan nieuwe investeringen wordt echter bevestigd dat de rek nog lang niet uit Airbnb en deze nieuwe vorm van overnachten is. De hotelbranche kijkt met angst en beven toe, terwijl de new kid on the block maar blijft innoveren. En dan hebben we het alleen nog maar over Airbnb. De volgende keer nemen we Uber onder de loep. Dit is pas het begin van de revolutie in de reisbranche.