Als het aan Airbnb ligt gaat de app op de schop. De mooie website en applicatie die momenteel vooral visueel in het oog springt met inspirerende slaapplekken, zal meer ingericht gaan worden op de werkelijke behoefte die een reiziger heeft: a place to stay.
In San Francisco en Los Angeles experimenteert Airbnb daarom met een nieuwe variant van de app. Zodra je de app opent, zie je niet wat mooie huisjes en plekjes waar je zou kunnen slapen, maar begint de app met 3 functionele actiemogelijkheden. De eerste actieknop geeft je de mogelijkheid om meteen een beschikbare slaapplek te vinden nabij het punt waar je op dat moment bent. De tweede actieknop geeft je een aantal suggesties voor het weekend dat in aantocht is en de derde actieknop brengt je naar de volledige lijst van accommodaties.
Gebruiker Airbnb wil weten waar hij vanavond kan slapen
De veranderingen lijken een optimalisatie die Airbnb zegt te baseren op het gedrag van de gebruiker. Airbnb merkt dat zodra de app geopend wordt, gebruikers alle suggesties overslaan om zo snel mogelijk te zoeken naar werkelijke beschikbare locaties in de buurt. En meestal is die zoekactie vaak gericht op het vinden van een slaapplek op de avond dat met Airbnb bezoekt. Met een praktische actieknop worden de resultaten van die zoekwens nu meteen bovenaan de app weergegeven.
Als blijkt dat het experiment in San Francisco en Los Angeles een succes blijkt, wil Airbnb de app verder over de wereld gaan uitrollen. Als dat het geval is, denken trendwatchers dat Airbnb met het tonen van de beschikbare last-minutes nog meer gaat concurreren met de hotels.