Vandaag maakte de Air France-KLM de kwartaalcijfers bekend. Ook dit kwartaal schreef het Frans-Nederlandse bedrijf in het rood: een verlies van 608 miljoen euro. Voor sensatiekrant De Telegraaf een reden om het verlies groots in de spotlight te plaatsen. Met grote woorden als “Air France-KLM zit diep in de problemen. De schuld is gigantisch en de omzet daalt opnieuw” en “Kortom, treurnis ten top” maakt de krant van wakker Nederland het allemaal wel heel spannend. Tevens gooit de krant maar al te graag een knuppel in het hoenderhok door te stellen dat Air France-KLM rijp is voor een overname.
Goed, waar rook is, is vuur. Onze boerenlogica kan een verlies van 608 miljoen ook niet rijmen, maar andere media praten eerder over een meevaller dan een tegenvaller. Vorig jaar kwam Air France-KLM ook slecht uit de startblokken, maar toen was de schuld nog hoger: 641 miljoen euro. En dat terwijl Pasen toen nog in het eerste kwartaal viel en dit jaar niet.
Andere ongunstige factoren voor de balans waren onder andere de ongunstige wisselkoersen, het vrachtvervoer dat maar niet wil aantrekken en een lichte terugloop van het aantal passagiers. Air-France-KLM zijn ondanks de verliezen niet van plan om een aantal doelstellingen te laten varen. Zo wensen zij nog altijd een kasstroom van 2,5 miljard euro te behalen in 2014 en willen ze de schuldenlast terugdringen tot 4,5 miljard in 2015.