Stoom afblazen na een stressvol werkproject, het vieren van gehaalde examens of overwonnen uitdagingen – een vakantie is voor 59% van de Nederlanders een van de populairste manieren om zichzelf te belonen. Onderzoek van reiszoekmachine momondo.nl toont hoe onze landgenoten zichzelf met een welverdiende vakantie verwennen.
Even geen stress
Vooral onder Nederlandse mannen is de vakantie een populaire beloning. 61 procent van de mannelijke respondenten heeft hiervoor vrij genomen. De meest genoemde redenen zijn na het behalen van een examen of het vinden van een nieuwe baan. Onder vrouwen is dit 57 procent. Het vaakst belonen we onszelf met een reisje na een stressvolle periode of om het huwelijk of een jubileum te vieren.
Vakantie als beloning
Een reis als beloning is extreem geliefd onder 18 tot 35-jarige. Bijna driekwart van deze groep heeft zichzelf weleens beloond met een trip. Het behalen van een examen of het slagen voor een diploma, vieren jongeren graag in het buitenland. “Niet alleen voor jongeren is het reizen buiten de gebruikelijke vakanties belangrijk. Ook ‘ouderen’ van 36-plus gaan graag even buitenhuis,” aldus Sasha Wood, woordvoerder voor momondo.nl.
Winkelen voor vrienden en familie
We zijn eenmaal op reis niet alleen goed voor ons zelf, maar we verwennen ook graag anderen. Ruim 40 procent koopt op vakantie souvenirs voor vrienden en familie. We gaan het liefst op pad voor souvenirs, maar ook voor kleding en schoenen (39 procent) en parfum en cosmetica (20 procent) trekken we met plezier onze portemonnee op vakantie.